Show simple item record

dc.contributor.advisorSolheim, Erling
dc.contributor.authorBrynildsen, Fredrik Wilhelm
dc.date.accessioned2024-06-27T13:06:01Z
dc.date.available2024-06-27T13:06:01Z
dc.date.issued2024-05-14
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke lærernes opplevelse og håndtering av mobbing. I samarbeid med veileder har følgende problemstilling blitt formulert: «Hvordan opplever og håndterer lærere mobbing i skolen?». Videre ble det utarbeidet fire forskningsspørsmål som sammen kunne danne et grunnlag for å besvare problemstillingen; Hvordan definerer dagens lærere tradisjonell og digital mobbing? Hvordan opplever dagens lærere tradisjonell og digital mobbing? Hvordan håndterer dagens lærere tradisjonell og digital mobbing? Har kjønn, etnisitet og sosioøkonomisk status for hvem som mobber, mobbes eller lærernes opplevelse og håndtering av mobbingen? For å kunne besvare min problemstilling og forskningsspørsmål, ble en kvalitativ tilnærming i form av semistrukturerte intervjuer benyttet. Metodene åpner for at informantene kan snakke fritt om tematikken, men også komme med ny innsikt på fenomenet. Datainnsamlingen foregikk i perioden januar-april 2024 hvor det ble gjennomført seks kvalitative intervjuer fysisk og digitalt. Den innsamlede dataen ble analysert med en fenomenologisk tilnærming, med utgangspunkt i Giorgis fire trinn, hvor det ble utarbeidet koder med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Kodene ble fylt opp med sitater fra intervjuene, og som presenteres i en felles analyse og drøfting hvor tidligere forskning og teorier om fellesskap, livsverden og Pierre Bourdieus konfliktteori blir trukket inn. Analysens hovedfunn er at lærerne definerer mobbing med utgangspunkt i den tradisjonelle definisjonen etter Olweus. Ekspertene mener at det er behov for en annen definisjon som vektlegger fellesskap, og som også kan fange opp mobbingen enklere. Den digitale mobbingen skaper nye utfordringer for skolen og samfunnet. Den er både vanskelig å oppdage og håndtere fordi barn og unges mobiltelefonbruk ikke blir regulert av læreren. Kjønn spiller en sentral rolle, men de opplever at etnisitet og sosioøkonomisk status ikke er av stor betydning i forbindelse med hvem som mobber. Et interessant funn i den sammenheng, er at én av ekspertene har inntrykket av at sosioøkonomisk status er av stor betydning, og at det i dag foregår en kontinuerlig kamp om barn og unges innpass i fellesskapet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33957
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectPedagogiske fagen_US
dc.subjectSamfunnsvitenskapen_US
dc.subjectSocial scienceen_US
dc.subjectVDPen_US
dc.titleDigital mobbing i skolen: En kvalitativ intervjustudie av lærernes opplevelse og håndtering av digital mobbingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)