Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Hilde Marie
dc.contributor.authorHaakenstad, Ulrik Kristoffer Rytter
dc.date.accessioned2024-06-28T05:37:12Z
dc.date.available2024-06-28T05:37:12Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler vellykkede strategiprosesser. Oppgaven tar for seg en tidligere strategiprosess i det interkommunale vann og avløps-selskapet Hias, viss strategi har bidratt til høy måloppnåelse. Studien dykker inn i prosessen selskapet har hatt rundt det å utforme en virksomhetsstrategi mellom 2009 og 2013, og gir en detaljert beskrivelse av fremgangsmåten og beslutninger tatt underveis. Oppgaven forsøker å avdekke trekk som kan forklare dens suksess, og samtidig presentere funn som gir indikasjoner på hvordan fremtidige strategier også kan bli vellykkede. Studiens forskningsdesign består av en kvalitativ casestudie avgrenset til kun en bedrift, og anvender både en-til-en intervjuer og dokumentdata for å besvare oppgavens spørsmål. Utvalget har bestått av 8 ansatte i ulike roller og inkluderer alle avdelinger. Det anvendes to teoretiske rammeverk, der Mintzberg et al. (2009) sine strategiskoler kombineres med Jacobsen (2012) sine to hovedretninger for endringsstrategier. Dette har resultert i en forskningsmodell som dels indikerer hvilken tilnærming Hias har hatt til sin strategi i et overordnet perspektiv, men som også går mer direkte inn på forhold som beskriver interne og eksterne krefter som har påvirket prosessen. Resultater fra studien viser til flere faktorer som har gjort Hias tidligere strategiprosess vellykket. Bred involvering av ansatte og aktører i omgivelsene, samt en strategi som søker bedriften tilbake til kjerneoppgavene og samfunnsoppdraget har vært nøkkelfaktorer som har motivert de ansatte og satt en tydelig retning for selskapet. Funn har også vist at ytre påvirkninger har blitt håndtert på en måte som viser aksept for omgivelsene, men også at selskapet har klart å være tro mot egne verdier. Oppgaven har også gjort funn som indikerer at Hias med fordel kan tilnærme seg strategiprosessen på en mer kontinuerlig og normativ måte. En slik tilnærming tilrettelegger for at justeringer kan gjøres ved behov, fremfor å legge til rette for store strategiprosesser hvert tiende år. Ytterligere funn gjør også oppmerksom på at det å ha en strategi som favner bredt, bruker mye tid på strategiprosessen og inkluderer mange interne og eksterne aktører ofte, også har mindre heldige sider ved seg. Studien kan også bidra til å gjøre andre interkommunale virksomheter bevisst på hvilken tilnærming de har til sine strategiprosesser, og hvilke faktorer som potensielt kan legge grunnlaget for suksess, selv om alle strategiprosesser er unike.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33978
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.titleHva kjennetegner vellykkede strategiprosesser? En studie av en strategiprosess i et interkommunalt selskapen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)