Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Trude Høgvold
dc.contributor.authorAndreassen, Nina Margareta
dc.contributor.authorEliassen, Lisa Solhaug
dc.date.accessioned2024-08-07T05:43:50Z
dc.date.available2024-08-07T05:43:50Z
dc.date.issued2024-05-24en
dc.description.abstractMålet for oppgaven har vært å undersøke lederes opplevelse av å bruke kompetanse i arbeidshverdagen etter gjennomført lederutdanning. Problemstillingen for oppgaven er; Hvilke forhold fremmer eller hemmer bruk av ny kompetanse etter fullført lederutdanning? For at ledere skal utnytte sitt kompetansepotensial trenger vi kunnskap om hvilke forhold som fremmer eller hemmer bruk av kompetanse. Tidligere forskning om overføring av læring (Baldwin & Ford, 1988) og kompetansemobilisering (Lai, 2021) har i hovedsak rettet søkelys mot hvordan medarbeidere tar i bruk ny kompetanse etter opplæring. Ledere har som regel større autonomi enn medarbeidere og kan kontrollere en del organisatoriske forhold som kan påvirke bruk av kompetanse. Det er derfor viktig å forske på hvilke forhold som kan fremme og hemme lederes bruk av ny kompetanse i arbeidshverdagen. Funnene viser at forhold som fremmer bruk av kompetanse er motivasjon og mestring, selvbestemmelse, støtte fra leder og kolleger samt ny stilling eller deltakelse i prosjekt, og disse funnene støttes av andre studier. Imidlertid har vi identifisert et forhold som fremmer bruk av kompetanse som ikke er belyst i andre studier. Det gjelder samlingsbasert utdanning hvor informantene trekker frem at kombinasjonen mellom jobb og undervisning fremmer bruk av kompetanse. Studien viser også til funn som hemmer bruk av kompetanse og som støttes av andre studier: lite søkelys på kompetanse og læringskultur, lite trening av ferdigheter under utdanningen og at studenten ikke forstår hvordan teori som presenteres i undervisning kan praktiseres i arbeidshverdagen. Studien avdekker to forhold som hemmer bruk av kompetanse som ikke er belyst i andre studier. Det ene er personlige egenskaper hos kolleger, som for eksempel ved at man tar de interessante oppgavene selv. Det andre er at når arbeidsdagen går «på skinner», ser man ikke behov for å bruke ny kompetanse. Våre funn er interessante da det synliggjør at det er forskjeller mellom fremmere og hemmere i tidligere forskning av medarbeidere og vår forskning av ledere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34209
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectLederutdanningen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectOverføring av læringen_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectKompetansemobiliseringen_US
dc.subjectArbeidshverdagen_US
dc.titleOverføres kompetanse tilbake til arbeidshverdagen etter fullført lederutdanning?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)