Show simple item record

dc.contributor.advisorNordahl-Pedersen, Hilde
dc.contributor.authorRee, Susanne Morales
dc.contributor.authorMørk, Heidi
dc.date.accessioned2024-08-07T05:47:44Z
dc.date.available2024-08-07T05:47:44Z
dc.date.issued2024-06-02en
dc.description.abstractDenne oppgaven setter søkelys på hvilke erfaringer og tiltak ledere opplever som vellykkede i arbeidet med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere i distrikter. Formålet med vår forskning har vært å utarbeide en konseptuell generalisering til temaet fra et lederperspektiv, som vi og andre i lederstillinger i distriktene kan ha nytte av i kampen om å få tak i tilstrekkelig med arbeidskraft i helse og oppvekstsektoren. Vår problemstilling er: Hva mener ledere i små distriktskommuner i Nord-Norge er suksesskriterier for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere i helse og oppvekstsektoren i sine kommuner? Vår forskning har et kvalitativt forskningsdesign, vi har gjennomført tre digitale fokusgruppeintervju og ett digitalt dybdeintervju. Vi har til sammen intervjuet åtte kommunale ledere innenfor helse- og oppvekstsektoren. Dette har gitt oss rike tilbakemeldinger på deres erfaringer, og hvilke tiltak de benytter seg av for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere. Vi har brukt kunnskapsfremstillinger for begge yrkesgrupper i vår teoretiske tilnærming, den ene som handler om kunnskapsbaserte tiltak for å planlegge, rekruttere og beholde sykepleiere i distrikter og den andre ser på faktorer som fremmer og hemmer at pedagoger blir værende i sine jobber. Funn i kunnskapsoppstillingene og empiri er drøftet og analysert opp mot motivasjonsteori, teorier på ledelse og kompetanseledelse samt teorier som omhandler bosetting og bolyst. Funn i vår studie viser at en vellykket strategi er å rekruttere lokalt, det er ansatte som ofte blir i jobbene sine. Desentraliserte og fleksible utdanningstilbud for å sikre lokal rekruttering og kompetanseheving er et viktig suksesskriterium. I tillegg er samarbeid med utdanningsinstitusjoner for å tilpasse utdanningsforløp til de spesifikke behovene i distriktene, et suksesskriterium. Samtidig som utøvelse av ledelse er avgjørende i arbeidet med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere. Viktige lederoppgaver er aktiv bruk av kompetanseplaner, søke tilskuddsmidler og legge til rette for kompetanseheving og vekst. Gode lokalsamfunn fremheves også som et viktig kriterium for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34216
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectrekruttere - motivere - beholde - distrikter - lokalsamfunn - strategisk kompetanseledelse - kunnskapsarbeidere - pedagoger - sykepleiere - bolyst - Nord-Norgeen_US
dc.titleHva er suksesskriteriene? En studie av lederes erfaringer med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidereen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)