Show simple item record

dc.contributor.advisorLorentsen - Dybdal, Anne-Berit
dc.contributor.authorBrekka, Kjersti
dc.date.accessioned2024-08-12T11:09:46Z
dc.date.available2024-08-12T11:09:46Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan saksbehandlere i barneverntjenesten erfarer prosessen med utvikling av individuelt tilpassede hjelpetiltak til barn. Oppgaven vil vise til tidligere forskning på feltet samt empirisk data fra denne undersøkelsen. Undersøkelsen har en fenomenologisk hermeneutisk vitenskapelig posisjonering og består av intervjuer som er analysert med en temaanalyse for å belyse oppgavens empiriske data. Det er i alt fem informanter som deltok i undersøkelsen der alle var barnevernansatte med saksbehandler ansvar som jobbet med hjelpetiltak. Hovedfunnene i denne oppgaven viser at det fortsatt krever noe forbedring innenfor utvikling av hjelpetiltak. Barnevernreformen som hadde til hensikt å bidra til forbedring i barnevernets tjenesteutøvelse har fortsatt noen av de samme utfordringene som ble påpekt før den nye barnevernloven tredde i kraft. Saksbehandlerne erfarer at det er utfordrende å få til et tilfredsstillende tverrfaglig samarbeid og mangel på en helhetlig tilnærming til familien er en av utfordringene som setter stopper for individuelle tilpasning av hjelpetiltak i barnevernet. Videre ser vi at barn i mindre grad får medvirke i foreldrestyrte tiltak og at relasjon og tillit er avgjørende for å fange behovene til barnet og familien. Nøkkelord: Barnevern, Hjelpetiltak, Medvirkning, Tverrfaglig samarbeid, Lipsky’s teori om bakkebyråkratene, Relasjonskompetanse og Hverdagslivsperspektiv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34253
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBVE-3940
dc.titleHjelpetiltak i barnevernet: Vurdering og individuell tilpasningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)