Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Etty Ragnhild
dc.contributor.authorStoltenberg, Runar
dc.date.accessioned2024-08-12T19:52:27Z
dc.date.available2024-08-12T19:52:27Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.description.abstractMellomledere er i en krevende posisjon hvor de forventes å være proaktive og dyktige i sin posisjon som leder. Hvordan mellomlederen sin erfaring bidrar til og kunne tolke og forstå endringen sin intensjon for så implementere dette i endringsprosessen vil være spesielt viktig for en organisasjons fremtidig vekst og overlevelse. Denne studien tar for seg mellomledere sine erfaringer med endringsprosesser og svarer på følgende problemstilling: Hvilken betydning har mellomleders rolle i endringsprosesser og hvordan utnyttes og utforskes læring på et organisatorisk nivå? I denne forbindelse har jeg intervjuet et utvalg av mellomledere i BDO AS Norge for å undersøke fenomenet. Organisasjonen er i stor vekst og står fremfor mye konkurranse om sine kunder i forbindelse med levering av tjenester med høy kvalitet og kompetanse innenfor sine fagområder. For å kunne være konkurransedyktig vil de være spesielt avhengig av å forholde seg til eksternt press fra andre aktører i markedet. Dette krever at de har gode rutiner på endringsprosesser som kan støttes av sine mellomledere for å gjennomføre gode og vellykkede endringsprosesser. For å kunne belyse problemstillingen vil det teoretiske rammeverket bestå av litteratur som omhandler læring, erfaring, endring og mellomlederen sin rolle endringsprosessen. Grunnlag for funnene i forskningen er hentet fra kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturerte intervju som innsamlingsmetode. Dette vil videre være grunnlaget til diskusjonen som det skal gjøres rede for. Studien viser at involvering, tydelig og konkret informasjon bidrar til mer motivasjon og til at endringsprosessen blir lettere å implementere. Mellomlederne med erfaringer fra tidligere endringsprosesser viser god håndtering av implementeringen av endringsprosessen. En god balanse mellom erfaring og egenskaper innenfor sin rolle kan bidra til mindre reaksjon fra ansatte som gir mer tid til å utforske endringer da mellomlederne kan se et mønster i endringsprosessene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34277
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectMellomledereen_US
dc.subjectEndringsprosessen_US
dc.subjectErfaringen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectUtforskning og utnyttelseen_US
dc.titleMellomledere og deres erfaring med endringsprosesseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)