dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Stine | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:06:28Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:06:28Z | |
dc.date.issued | 2024-05-13 | en |
dc.description.abstract | Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra tilrettelegginger, spesielt for de elevene som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet, ved å intervjue fire lærere som hadde fulgt elevene fra forholdsvis 1.trinn til 2.trinn. Dette dannet studiens empiriske grunnlag, der jeg i analysedelen benyttet meg av en temabasert tilnærming for å analysere datamaterialet.
Funnene viste at det var sentralt å arbeide med elevenes fonologiske bevissthet og bokstavkunnskap ved å benytte seg av flere tiltak. Tiltakene som kan støtte opp målet om å etablere fonologiske strategier er: språkleker, støtte fonem-grafem prinsippet, gi lesetekster som er relevante, benytte rask bokstavprogresjon og gi meningsfulle skriveoppgaver der elevene selv får oppdage lyd-bokstav forbindelsene. I studien kom det også fram at alle tiltakene som iverksettes bør være preget av å styrke elevenes motivasjon og mestring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34587 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.title | Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |