Validering av kartleggingsverktøyet Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C).
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34588Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kristiansen, Camilla Charlotte KaabySammendrag
Forskning har vist at det er en mangel på standardiserte og normerte kartleggingsverktøy av god kvalitet (Andresen & Monsrud, 2022; Arnesen et al., 2019). Denne studien har undersøkt om screeningtesten til Dyslexia Marker test for Children (Dysmate-C) er et presist kartleggingsverktøy for å identifisere barn i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.
Studien har basert seg på data hentet fra første måletidspunkt i intervensjonsstudien ReadWell, hvor alle elevene i utvalget ble kartlagt med screeningtesten til Dysmate-C (totalt 6 deltester). Utvalget består av 198 elever i risiko for lese- og skrivevansker på 3. trinn fra to kommuner i Troms fylke.
Det er gjennomført deskriptive analyser, utregning av intern konsistens for de ulike deltestene, korrelasjons- og regresjonsanalyser, samt frekvensanalyser for å svare på studiens forskningsspørsmål.
I resultatene fremkommer det at 1). den interne konsistensen mellom oppgavene i hver deltest har moderat til god alphaverdi. 2). Korrelasjonene mellom deltestene i Dysmate-C viser moderat sammenheng, unntatt «ordforståelse» som har svak korrelasjon med «ordkjede» og «skrivehastighet». 3). Regresjonsanalysen viser variablene «orddiktat», «ordkjede» og «ordforståelse» bidro til å forklare ferdigheter i leseforståelse, men at «orddiktat» og «ordkjede» hadde et større forklaringsbidrag enn «ordforståelse». 4). Jevnt over ligger ca. 50% av elevene minimum ett standardavvik under normutvalget for alle deltester, unntatt for «ordkjede» og «orddiktat» hvor andelen under normutvalget er 80%. 5). Dysmate-C er i stand til å identifisere omtrent 93% av elever med eller i risiko for utvikling av lese- og skrivevansker i dette utvalget.
Samlet sett gir resultatene gode indikasjoner på at Dysmate-C er et presist kartleggingsverktøy for screening av elever i risiko for utvikling av lese- og skrivevansker i et risikoutvalg.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: