Uteskole som intervensjon for elever med sosiale og emosjonelle vansker
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34604Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hansten, Ann ThereseSammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut om uteskole kan kombineres med undervisning for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Med tradisjonell litteraturstudie som metode, ble problemstillingen: Hvilke effekter av uteundervisning som intervensjon er beskrevet for elever med sosio-emosjonelle vansker?
Fagfellevurderte artikler ble selektert etter gitte inklusjons- og ekslusjonskriterier, og beskriver alle en uteskole-intervensjon for elever mellom 11 og 16 år med sosio-emosjonelle utfordringer.
Basert på de seks inkluderte studiene kom det fram en rekke effekter, blant annet kan uteundervisning ha positiv effekt på atferd, selvtillit, sosiale ferdigheter, well-being og tilstedeværelse.
De beskrevne undervisningsoppleggene har alle hatt høy voksentetthet eller små grupper, utfordrende oppgaver som legger til rette for mestring, og fokus på at elevene skal reflektere over egen læring, og samarbeide med andre.
Alle inkluderte studier er utenlandske, men har høy overføringsverdi. Slike intervensjoner kan være hensiktsmessig også i norsk skole.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: