Show simple item record

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorMikkelhaug, Elise
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:36Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:36Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractUtagerende atferd beskrives som stor del av lærernes jobbhverdag, og vanske som krever forståelse og kompetanse for å kunne takle det på en hensiktsmessig måte. Vansken med utagerende atferd er ofte tett knyttet opp til vansker med sosial kompetanse, og mangelfull tilfredsstillende utvikling av denne (Greene, 2003; Kinge, 2015; Pluess & Belsky, 2009 sitert i Nilsen & Hanssen, 2022). Mastergradsprosjektet fokuserte på hvordan et utvalg lærere i ungdomsskolen tilrettelegger for elever med utagerende atferd, med følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger et utvalg lærere skolehverdagen for ungdomsskoleelever med utagerende vansker, for å understøtte deres sosiale kompetanse?» For å kunne få dypere forståelse for hvordan og hvorfor utvalget tilrettelegger på den måten de gjør på, ble det utviklet to forskningsspørsmål: 1) Hvordan påvirker lærernes kompetanse tilretteleggingsarbeidet de gjør? 2) Hvilke kontekstuelle hemmere og fremmere av positiv atferd erfarer lærerne at finnes? Det teoretiske grunnlaget for oppgaven går inn på nyere forskning for å aktualisere tematikken, og består av teori om definisjoner, hvordan vansken kommer til uttrykk, risikofaktorer og hva anbefales å gå i gang med av tiltak for å begrense atferden. Her finner jeg hovedsakelig anbefalinger som autoritative pedagoger, intersubjektivitet og samarbeid, foreldresamarbeid, tilpasset opplæring og inkludering, og utvikling av skolelivskvalitet. Prosjektets problemstilling utforskes gjennom en kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk forankring som grunnlag. Datainnsamlingen ble gjennomført ved bruk av kvalitative forskningsintervjuer av fire kontaktlærere på ungdomsskolen, og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Analysen viser at tilretteleggingen som utvalget gjør kan deles inn i systemarbeid og tverrfaglig samarbeid, emosjonell og pedagogisk støtte i klasserommet, og samtaler på tomannshånd eller i mindre, uformelle grupper. Resultatene fra masteroppgavens undersøkelse viser at det er behov for større fokus på utagerende atferd under utdanning, og at det bør legges fokus på betydningen av å utvikle gode felles strategier og felles strukturer i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34617
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectUtagerende atferden_US
dc.subjectTilretteleggingen_US
dc.titleTilrettelegging for å understøtte sosial kompetanse hos elever med utagerende atferden_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)