Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34619Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Ahmed, Ramlo AbdullahiSammendrag
I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har
undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og
barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med
minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk
i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå på grunn av forskjeller i kulturell bakgrunn. Det
ble brukt empiri fra datamaterialet og tidligere forskning for å analysere hvordan
kommunikasjon og samhandling foregår mellom de ovennevnte aktørene. Problemstillingen
for denne studien er dermed: Hva slags muligheter og utfordringer erfarer barnehagelærere
og minoritetsforeldre og barn i møte med hverandre i konteksten av en majoritetsstyrt norsk
barnehage? For å kunne besvare problemstillingen har jeg brukt tematisk analyse.
Funn av denne studien indikerer at barnehagelærere og foreldrene har lite kunnskap om
hverandre, noe som gjør at det oppstår utfordringer i kommunikasjon med hverandre.
Eksempelvis har foreldrene lite kompetanse, når det kommer til barnehagens arbeid, krav og
forventninger. Når det gjelder barnehagen, har barnehagelærerne lite kompetanse i hvordan de
kan samarbeide med minoritetsforeldre og barn, noe som fører til at barnehagens
forforståelser øker risikoen for at disse foreldrene mister tillit, og at de blir skeptiske overfor
barnehagens arbeid. Funnene i studien viser også at barnehagens forforståelser kan påvirke
barnets følelse av anerkjennelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: