Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWillumsen Bjørndal, Kristin Emilie
dc.contributor.authorHeie, Mona
dc.date.accessioned2024-09-10T04:09:03Z
dc.date.available2024-09-10T04:09:03Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan spesialpedagoger forstår og jobber med livsmestring som tema innenfor grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet. Ut fra en hermeneutisk tilnærming har jeg jobbet fram følgende problemstilling: «Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20». En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra grunnskolen». For å finne svar på problemstillingen gjennomførte jeg fire kvalitative intervju der jeg intervjuet spesialpedagoger som arbeider innenfor det spesialpedagogiske virksomhetsområdet i grunnskolen i en kommune på Østlandet. Alle informantene er voksne og har lang fartstid innenfor skoleverket. Informantene peker på at det fortsatt, tre år etter innføring av LK20, råder en usikkerhet i forståelsen av hva som skal legges til grunn i livsmestring som tema. Funn viser også at det, til tross for informantenes ulike oppfatning av tema, synes som at de enes om at livsmestring best læres gjennom positive følelser, opplevelse av mestring og erfaringer høstet i samspill med andre. Det argumenteres avslutningsvis i oppgaven for at Seligman’s PERMA+-modell kan være et fruktbart bakteppe i arbeidet med å tilrettelegge for godt læringsmiljø som stimulerer til økt livskvalitet og derav livsmestring for eleven. Jeg tillater meg å anse denne forståelsen av grunnlaget for livsmestring som nyttig, ikke bare i det spesialpedagogiske arbeidsområdet, men for alle pedagoger i sitt møte med elever. Kjerneord: spesialpedagogisk virksomhet, livsmestring, inkluderende praksis, PERMA+  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34623
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectspesialpedagogisk virksomhet, livsmestring, inkluderende praksis, PERMA+en_US
dc.titleSpesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20. En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra pedagoger i grunnskolenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)