Barns innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34626Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Wilhelmsen, Kaja RipmanSammendrag
Denne studien undersøker hvordan pedagoger i barnehagen forstår barns innagerende atferd, og hva de vektlegger for å fremme og ivareta disse barnas psykiske helse gjennom tilretteleggingen av barnehagens psykososiale miljø. Formålet med prosjektet var å bidra med mer kunnskap og en større forståelse av hvordan barn med innagerende atferd har det og kan bli møtt i barnehagen.
Det er en kvalitativ studie, som har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode. Empirien bygger på intervju av fire pedagoger som arbeider i barnehage. Studien er innenfor en hermeneutisk vitenskapsteoretisk tilnærming, hvor intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Funnene viser blant annet at barnehagepedagogene i studien forstår barns innagerende atferd som en måte å håndtere følelsene sine på, hvor de holder følelsene sine inni seg. De har ofte dårlig selvoppfatning og mestringsforventning, og kan stå utenfor fellesskapet og observerer det som skjer. Tilretteleggingen for et godt psykososialt miljø dreier seg om å utvikle barnas emosjonelle og sosiale kompetanse, samt motstandsdyktighet, gjennom autoritative voksne. Et godt samarbeid hos ansatte og foreldre, samt tilrettelegging for gode fellesskapsopplevelser som kan skape relasjoner, er også sentralt. Det handler om å tilrettelegge for at barna skal ha det bra med seg selv, kunne delta i det sosiale fellesskapet og klare å håndtere livets opp og nedturer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: