Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Inger 
dc.contributor.authorBrynjulfsen, Marte
dc.contributor.authorStrøhm, Kaja
dc.date.accessioned2024-09-17T12:53:39Z
dc.date.available2024-09-17T12:53:39Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Foreldrene er barnets viktigste omsorgspersoner. Likevel er det slik at fedre ofte føler seg utelatt og utilstrekkelig inkludert i omsorgen for sitt premature barn. Denne marginaliseringen forsterkes av de daglige rutiner fedre må håndtere utenfor nyfødt intensivavdeling. Videre er fedres perspektiv mindre framtredende enn mødrenes i felles foreldrestudier. Denne studien har som mål å utforske fedres erfaringer nærmere, fremheve de unike utfordringene de står ovenfor og deres avgjørende rolle i omsorgsprosessen. Hensikt og problemstilling: Å utforske fedres erfaringer fra nyfødt intensiv for å bedre kunne forstå deres rolle og utfordringer. Problemstillingen er «Hvordan erfarer fedre å ha premature barn på nyfødt intensiv?». Metode: Denne oppgaven presenterer en litteraturgjennomgang med en systematisk tilnærming. Det ble utført søk i databasene PubMed og CINAHL. Åtte kvalitative studier om fedres erfaringer ble inkludert i gjennomgangen. Resultat: Det ble identifisert tre hovedtemaer etter å ha utført en tematisk analyse; «Å være far på nyfødt intensiv», «støttebehov for fedre på nyfødt intensiv» og «faktorer som fremmer fars engasjement i daglig omsorg av barnet». Konklusjon: En dypere forståelse av fedres erfaringer kan styrke barnesykepleiere på nyfødt intensivavdelinger i å bedre støtte og engasjere fedre i omsorgen for sitt premature barn. Denne økte innsikten kan bidra til å redusere fedres bekymringer og legge til rette for fedres aktive deltakelse i den daglige omsorgen. En slik tilnærming er essensiell for å oppnå optimal familiesentrert omsorg. Nøkkelord: Fedre, nyfødt intensivavdeling, premature, erfaringer, familiesentrert omsorg.
dc.description.abstractAbstract Background: Parents are the child’s most important caregivers for their children, particularly in the context of neonatal intensive care. However, fathers often feel excluded and inadequately involved in the care of their premature infant. This marginalization is compounded by the demanding daily routines they must manage outside the neonatal intensive care unit. Additionally, fathers’ perspectives are less prominently represented in joint parental studies to those of mothers. This study aims to explore fathers’ experiences more closely, highlighting the unique challenges they face and their crucial role in the caregiving process. Aim: To gather fathers’ experiences from the neonatal intensive care unit to better understand their roles and challenges. The research question is “How do fathers experience having premature children in the neonatal intensive care unit?”. Method: This thesis presents a literature review using a systematic approach. Searches were conducted in PubMed and CINAHL databases. Eight qualitative studies on fathers’ experiences were included in the review. Findings: Three main themes were identified after conducting thematic analysis: “Being a father in the neonatal intensive care unit”, “support needs for fathers in the neonatal intensive care unit” and “factors that promote fathers’ engagement in daily care of the child”. Conclusion: Gaining a better insight into fathers’ experiences can empower pediatric nurses in the neonatal intensive care unit to better support and engage fathers in the care of their premature infant. This improved understanding can help alleviate fathers’ concerns and facilitate their involvement in the daily caregiving. Such an approach is essential for achieving optimal family-centered care. Keywords: Fathers, neonatal intensive care unit, premature, experiences, family-centered care.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34764
dc.identifierno.uit:wiseflow:7092965:59811324
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHva med far?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)