Show simple item record

dc.contributor.advisorBahdanovich Hanssen, Natallia
dc.contributor.authorØstlyngen, Anja Marie
dc.date.accessioned2024-11-07T06:54:33Z
dc.date.available2024-11-07T06:54:33Z
dc.date.issued2023-11-02
dc.description.abstractVed bruk av kvalitative intervju med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming har jeg utforsket hvordan tre ansatte i PPT beskriver det systemrettede arbeidet i barnehagene, og hvilke systemrettede tiltak de erfarer at bidrar til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd. Problemstillingen er følgende: Hvordan beskriver tre ansatte i PPT det systemrettede arbeidet i barnehagene, og hvilke systemrettede tiltak erfarer de at bidrar til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd? For å avgrense og tilspisse problemstilling har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver tre ansatte i PPT begrepene «utagerende atferd» og «inkludering»? 2. Hvordan organiseres det systemrettede arbeidet til PPT i barnehagene? 3. Hvilke systemrettede tiltak i barnehagene erfarer PPT at kan bidra til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd? Funnene i denne undersøkelsen indikerer at PPTs systemrettede arbeidet sees som et kontinuum mellom arbeidet med miljøet rundt barn, og arbeidet med barn, fremfor å forstå det som gjensidig utelukkende (Bjerklund et al. 2019). Majoriteten av det systemrettede arbeidet knyttes til kartlegging av miljøet rundt barn som får sakkyndig vurdering. Den resterende delen av PPTs systemrettede arbeid bygger på case-drøfting ut i fra barnehagenes ønsker og behov. PPTs rolle i det systemrettede arbeidet omhandler i stor grad veiledning hvor fokuset rettes mot å bevisstgjøre personalet egen kompetanse og eget ansvar, og å skape felles forståelse for arbeidet i barnehagen. PPT ser kartlegging av både individets forutsetninger og miljøet rundt individet som viktige tiltak for å inkludere barn som viser utagerende atferd. Fremfor å se den utagerende atferden som å oppstå hos et barn som er vanskelig, flyttes fokus til å se på et barn som har det vanskelig. Den voksne i relasjon til barnet har ansvar for å kartlegge barnets utfordringer og tilrettelegge systemet for å utjevne barnets krav til funksjon. Et annet interessant funn i denne forskningsoppgaven er PPTs stadige ønske om mere systemrettet arbeid i barnehagene. Det kunne vært interessant å forske videre på hvordan PPT kan realisere dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35491
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.titleSystemrettede tiltak i barnehagen for inkludering av barn som viser utagerende atferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)