Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimm, Frida Yvonne
dc.date.accessioned2024-11-08T05:05:41Z
dc.date.available2024-11-08T05:05:41Z
dc.date.issued2024-05-02en
dc.description.abstractHovedformålet med denne oppgaven er å se om elevers rettigheter innvirker negativt på læreres rett til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø etter Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (heretter arbeidsmiljøloven eller aml.). Oppgaven fokuserer tre rettigheter elevene nyter av gjennom den nevnte lovgivningen, for å se om de påvirker det arbeidsrettslige vernet til lærere: 1) Elevens subjektive opplevelse av skolemiljøet, 2) statsforvalterens rolle i skolemiljøsaker, og 3) taushetsplikt ovenfor elevers personopplysninger. Bakgrunnen for oppgaven er revideringen av kapittel 9A i opplæringslova i 2017, og debatten om læreres rettsvern på bakgrunn av dette. Oppgaven går også innom den nye opplæringslova som trer i kraft 2024, for å se om den vil gi endringer eller presiseringer der det i dag foreligger usikkerhet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35548
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDJUR-3902
dc.titleLæreres rett til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i lys av elevenes rettigheteren_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)