Automatisk rettet eksamen i generell kjemi
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35879Date
2024-10-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
En god avsluttende eksamen vurderer i hvilken grad intendert læringsutbytte har blitt oppnådd på en objektiv, reproduserbar og helst autentisk måte. Det er imidlertid lite tilfredsstillende hvis en faglærer bruker mye tid på vurdering av læring framfor vurdering for læring underveis i semesteret. Derfor kan det være attraktivt å utforske muligheter med en digital automatisk rettet eksamen, spesielt i emner med mange studenter. I dette bidraget beskriver vi hvorfor og hvordan vi har lagt om en eksamen i et emne i generell kjemi fra en sekstimers bruk-og-kast-eksamen på papir til en tretimers gjenbrukbar automatisk rettet digital eksamen. Vi drøfter også fordeler og ulemper med å bruke en slik eksamen som skoleeksamen eller hjemmeeksamen, systematisk kvalitetssikring av eksamensoppgavene, spørsmål knyttet til sensorens rolle i sensur av en automatisk rettet eksamen, graden av autentisitet for en slik eksamensform og avslutningsvis også overførbarhet til andre fag. Selv om en automatisk rettet eksamen ikke vil være den beste løsningen i alle fag og på alle nivåer, så mener vi at den kan være verdt å vurdere som eksamensform i grunnleggende realfaglige emner med mange studenter.
Publisher
NTNU Open Access JournalsCitation
Beerepoot, Kosonen. Automatisk rettet eksamen i generell kjemi. Nordic Journal of STEM Education. 2024;8(2)Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)