Now showing items 261-280 of 1695

    • Illustrating Complex Mappings with Excel 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2023)
      It seems to be a well-kept secret even among mathematicians and scientists that Microsoft Excel can handle complex numbers and functions. This gives easy access to complex arithmetic for a broad audience. Complex functions like sine, exponential and hyperbolic functions are built-in functions in Excel. Together with Excels great graphical capabilities this makes it a nice tool for illustrating complex ...
    • Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education 

      Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian; Naalsund, Margrethe; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Viirman, Olov Lui; Wernberg, Anna (Book; Bok, 2022)
      The story about the NORMA20 conference is the story about a conference that had to be postponed, as a pandemic prevented us from coming together to present and discuss our research. When we made the decision to postpone just after Easter in 2020, we were all sad and disappointed that all the efforts made by authors, reviewers, LOC and IPC members might be for nothing. However, during 2020, digital ...
    • Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat? 

      Andrews, Therese Marie; Hustad, Bent Cato (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Rapporten presenterer resultater fra en studie av bemanning i og organisering av PP-tjenesten som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet. Studien er i hovedsak basert en spørreskjemaundersøkelse blant ledere i PP-tjenesten i kommuner og fylkeskommuner. Dette datamaterialet er supplert med informasjon fra intervjuer og fra offentlige registre. Samlet sett ser ...
    • Age-specific mortality and the role of living remotely: The 1918-20 influenza pandemic in Kautokeino and Karasjok, Norway 

      Nygaard, Ingrid Hellem; Dahal, Sushma; Chowell, Gerardo; Sattenspiel, Lisa; Sommerseth, Hilde Leikny; Mamelund, Svenn-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-22)
      The 1918–20 pandemic influenza killed 50–100 million people worldwide, but mortality varied by ethnicity and geography. In Norway, areas dominated by Sámi experienced 3–5 times higher mortality than the country’s average. We here use data from burial registers and censuses to calculate all-cause excess mortality by age and wave in two remote Sámi areas of Norway 1918– 20. We hypothesise that geographic ...
    • Predator co-occurrence in alpine and Arctic tundra in relation to fluctuating prey 

      Rød-Eriksen, Lars; Killengreen, Siw Turid; Ehrich, Dorothee; Ims, Rolf Anker; Herfindal, Ivar; Landa, Arild; Eide, Nina Elisabeth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-18)
      1. Large carnivores influence ecosystem dynamics in multiple ways, for example, by suppressing meso-carnivores and providing carrions for smaller scavengers. Loss of large carnivores is suggested to cause meso-carnivore increase and expansion. Moreover, competition between meso-carnivores may be modified by the presence of larger carnivores. In tundra ecosystems, the smallest meso-carnivore, ...
    • En kvalitativ fenomenologisk studie som undersøker hvordan pedagoger påvirkes av begrepet makt i barnehagen 

      Jørgensen, Sandra Flaate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Det kan være vanskelig å forholde seg til begrepet makt, det er et stort og komplekst begrep. Mange har et forhold til begrepet makt, uten å kanskje helt tenke over hvor stor betydning begrepet har i hverdagen. Ulike former for makt finner vi over alt gjennom de 24 timene vi har tilgjengelig i døgnet. Makt påvirker i stor grad vår arbeidsplass. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan begrepet makt ...
    • Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll? 

      Welz, Merethe Niva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)
      Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ...
    • Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen 

      Green, Tanita Anthi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-02)
      Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike ...
    • Innføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasse 

      Foshaug, Kristine; Olsen, Kent Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Hensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt ...
    • Inkludering og elever med innagerende atferd 

      Walde, Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-30)
      Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På ...
    • "Du må rekke opp hånda mer!" 

      Sellevoll, Vilde; Mørtberg, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-29)
      Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en ...
    • Veiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstarten 

      Abrahamsen, Lena; Aas, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-02)
      Skoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles gjennom veiledning eller coaching. I denne studien undersøker vi hva som skjer i en middels stor kommune i Norge når skoleeieren etablerer og iverksetter en veilederordning for å ...
    • Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie 

      Johnsen, Ragni Vik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      Denne artikkelen tar i bruk analysemetoder fra interaksjonell sosiolingvistikk for å studere hvordan en trespråklig familie innlemmer norsk ifamiliens flerspråklige repertoar, og hvordan norsk brukes som en res-surs for å konstruere familien som et sosialt fellesskap. Dataene blesamlet inn som en del av et større prosjekt om flerspråklige ungdommerog familier, og i denne artikkelen analyserer jeg ...
    • De stille ropene 

      Letzing, Rudi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-01)
      I løpet av de siste årene har litteratur og forskning vist at innagerende atferd er like vanlig som utagerende atferd. Det har også kommet frem at elever med innagerende atferd blir lagt mindre merke til enn elever med utagerende atferd i dagens samfunn og skole og ender ofte i depresjon (Nordahl. m. fl., 2013). Selv om de fleste tenker på depresjon som en voksen sykdom, kan barn og ungdom også ...
    • Inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp En kvalitativ intervjuundersøkelse av hva støttepedagogen i barnehagen vektlegger som viktig for inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp 

      Berg, Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Barnehagens samfunnsmandat bygger på og ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagens samfunnsmandat skal utøves i samarbeid og forståelse med barnas hjem (Kunnskapsdepartementet, 2017). Rammeplan for barnehagen (2017) tydeliggjør også personalets ansvar om å opplyse foreldre om retten til å kreve sakkyndig vurdering av om ...
    • Hvordan tilrettelegger lærere for dannelse i LK20 skolen? 

      Aasen, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-27)
      Dette er en kvalitativ masteroppgave hvor jeg har undersøkt hvordan lærere, som jobber i ungdomsskolen og i den videregående skolen, forstår fenomenet danning eller dannelse. I analysen har jeg tatt i bruk Klafkis materiale, formale og kategoriale dannelsesteori for å få en innholdsforståelse av lærernes forståelse av fenomenet og skolens tilretteleggelse i et dannelsesperspektiv. I tillegg til å ...
    • Snakker vi i det hele tatt om vennskap? 

      Ophaug, Lisa-Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-24)
      I 2021 publiserte helsedirektoratet en ny nasjonal veileder med sikte på å sikre personer med utviklingshemming som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester tjenester som i tråd med menneskerettighetene legger til rette for deltakelse og god livskvalitet. Som gruppe er dette en del av befolkningen som er mer utsatt for utvikling av psykiske vansker, på bakgrunn av sårbarhetsfaktorer knyttet til ...
    • Erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser - et grunnlag for håp, gode rollemodeller og profesjonell nærhet. 

      Marthinsen, Glenn Engedahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-17)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer ledere og kolleger har gjort seg ved å arbeide sammen med erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). TSB er den norske betegnelsen på tjenester som utføres i rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. Det betyr at alle informantene i denne undersøkelsen arbeider i rusbehandling som skal fylle ...
    • Eksemplifisere for å briljere 

      Kvikstad, Ole Martin; Johansen, Fredrik Solberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Utforskende undervisning blir stadig mer aktuelt i skolen, og en finner elementer fra nettopp dette i LK-20. Problemgenerering kan i mange tilfeller være en stor del av den utforskende undervisningen, og i flere tilfeller selve grunnstenen. Studien er gjennomført på to byskoler, med totalt 25 deltakere. For å måle elevene innenfor problemgenerering har vi brukt en kreativitetsskala, da kreativitet ...
    • Noen ganger ser man bare et tall og skjønner hele oppgaven 

      Engebakken, Paul Andreas; Johnsen, Marcus Wilhelm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I vår mastergradsavhandling har vi undersøkt hvordan barneskoleelever oppnår innsikt i arbeid med problemløsningsoppgaver. Tidligere forskning viser at innsikt er en viktig del av problemløsningsprosessen, men at det ikke forkommer tydelig hvor og når innsikt oppstår i forhold til problemløsningsmodellene (Haavold & Sriraman, 2021). Dette var noe vi fant interessant og som vi har til hensikt ...