Now showing items 561-580 of 1695

    • "Kunnskap er ikke farlig, det gir makt" - seksualitetsundervisningen på barnetrinnet sett i et forebyggende perspektiv 

      Bergtun, Sara Kristin Ramjit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Masteravhandlingen er en kvantitativ studie som vurderer seksualitetsundervisningen på barnetrinnet. Utgangspunktet for diskusjonen er resultatene fra et spørreskjema gjennomført av elever på 7.trinn. Her vurderer de sin egen undervisning og når de selv skulle ønske de fikk første introduksjon av en rekke temaer. Problemstillingens formulering er; hvilke temaer bør seksualitetsundervisning på ...
    • Afasi og samtale En kvalitativ observasjonsstudie av en samtale mellom en person med afasi og hennes ektefelle 

      Andersen, Åse-Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke samarbeidet mellom et samtalepar med afasi involvert. Det sekundære målet er å identifisere kommunikasjonsstrategier som kan forbedre mulighetene for å utvide samtalen. Problemformuleringen min er: Hvilke samtalemønstre og kommunikasjonsstrategier sees i en samtale mellom en person med afasi og en normaltalende nærperson? Som forskningsmetode ...
    • Læringsmiljø hos de yngste elevene – hva er spesielt med det? En kvalitativ studie av en lærers arbeid med læringsmiljø på første trinn 

      Dalstein, Ida Marie; Pedersen, Lise Olaussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Læringsmiljø er et vidt og komplekst begrep som kan forstås på mange måter. Bakgrunnen for studien er at vi ut fra flere synspunkt, tidligere forskning og teori opplever å få lite innsikt i hva som skal til for å danne et godt læringsmiljø på første trinn. Studien omhandler nettopp dette; hvordan man som lærer kan etablere og utvikle et godt læringsmiljø på første trinn. Dette er en kvalitativ ...
    • Læreres perspektiv på lek. «Det er vår plikt som lærere i skolen å være et lekende menneske» 

      Knutsen, Trine Elisabeth Eide; Mortensen, Vanja Kumaran (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Målsettingen med masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærere forstår og bruker lek i undervisningen på 1. og 2. trinn. Gjennom bruk av kvalitativ forskningsstrategi, ble empiri innsamlet ved intervju og observasjon, der utvalget besto av syv lærere fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for valg av tema var et ønske om å lære mer om hva en lekende praksis innebærer, da vi hadde lært mindre om dette ...
    • Når elever utagerer i klasserommet, hva gjør jeg da? - En tekstanalyse om problematferd i skolen 

      Hansen, Maria Kjoshaug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Temaet for denne studien er problematferd hos barn. Metode og utvalg for studien er en kvalitativ innholdsanalyse av en NOU og en stortingsmelding, samt en litteraturgjennomgang av to forskningsrapporter. Studien er således en kombinasjon av en litteraturgjennomgang og en dokumentanalyse. Målsetningen er å utvikle innsikt om problematferd gjennom valgte rapporter, offentlige utredninger og ...
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse "Minecraft Education Edition som digital læringsarena" 

      Liljebakk, Camilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som ligger i bruk av Minecraft Education Edition i undervisning. Med en sosialkonstruktivistisk tilnærming til kunnskapsutvikling, baserer oppgavens forskningsstrategi seg på aksjonsforskning, der det forskende partnerskapet står sentralt. Gjennom en kvalitativ tilnærming er forskningsmetodene observasjon, ...
    • Spesial- og støttepedagogers erfaringer med tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen 

      Schive, Evy (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      For å få til en god tilrettelegging for alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen er det mange faktorer som spiller inn. Forskning som jeg viser til i denne oppgaven konkluderer med at i mange tilfeller blir ikke tilretteleggingen god nok. Årsakene er mange; utfordringer knyttet til kartlegging, tilrettelegging av ASK-systemet og også mange utfordringer knyttes til barnets språkmiljø. ...
    • «Dramaforløp, veien mot livsmestring» 

      Barstad Buset, Sindre; Thorstvedt, Svein Erik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan ...
    • Språkvansker i førskolealder: prognose og identifisering. Utvikling av språkvansker, og validiteten av foreldrerapportering for tidlig identifisering. 

      Martinussen, Ane Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Forskning viser at barns tidlige språkferdigheter i stor grad holder seg stabile over tid. Funn fra flere studier tyder på at rangordningen mellom barn når det gjelder språkferdigheter er konsistent over tid. Det er bred enighet i forskningsfeltet om at tidlige språkferdigheter også er viktig for senere leseferdigheter. Tidlig identifisering av barn med språkvansker vil derfor være viktig for å kunne ...
    • Decoding the Digital Gap in Teacher Education: Three Perspectives across the Globe 

      Thorvaldsen, Steinar; Madsen, Siri Sollied (Chapter; Bokkapittel, 2021-03-08)
      Educational use of technology is regularly assessed, and results often show a gap between educational policies and what is actually practiced. This chapter will help clarify how teacher educators experience the changing educational contexts due to the digital revolution, how their meaning-making shifts, and how outside forces influence those processes. The results are based on comparative ...
    • A practical-theoretical perspective on the inclusive school in Norway 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2021-03-01)
      The purpose of this chapter has been to examine how the intention to include is revealed in the field of practice in Norway. Norway has high ambitions when it comes to offering an inclusive school, ambitions that are clarified both ideologically and formally. Nevertheless, there appears to be a gap between ideology and how the pupils experience inclusion. The chapter is based on a qualitative ...
    • Using pathologies as starting points for inquiry-based mathematics education: The case of the palindrome 

      Roksvold, Jan Nyquist; Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-01)
      Inquiry-based mathematics education (IBME) is an increasingly important ingredient of the mathematics education in the Nordic countries. The central principle of IBME is that the students are to work in ways similar to how professional mathematicians work. In this qualitative case study, we investigate whether mathematical pathologies induce students to work like mathematicians, and thus if ...
    • I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education 

      Bergan, Veronica; Krempig, Inger Wallem; Utsi, Tove Aagnes; Bøe, Kari Wallem (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-14)
      Learning and development in early childhood is highly dependent on social interaction and exploration through continuous encounters with the real world. Foraging and gardening are outdoor pedagogical practices that have relevance to education for sustainability. Previous work suggests that engagement in such activities can be characterized by the concept “community of practice” (CoP). In this paper, ...
    • “The working language is Norwegian. Not that this means anything, it seems”: when expectations meet the new multilingual reality 

      Hiss, Florian; Loppacher, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-27)
      Linguistic and cultural diversity in Northern Norwegian working life has increased dramatically in the twenty-first century. Based on a series of telephone interviews with company representatives, this article presents an overview of the new multilingual reality in many workplaces and analyzes how managers and administrators position their expectations and experiences of it. Participants’ responses ...
    • Practising school-home collaboration in upper secondary schools: to solve problems or to promote adolescents’ autonomy? 

      Vedeler, Gørill Warvik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      This article explores school-home collaboration as a pedagogical phenomenon and contributes to a rationale for collaboration between school and parents in upper secondary education. The theory of practice architectures is used as an analytical lens . It sheds light on arrangements that enable or constrain the semantic, social, and physical spaces where students, parents, and teachers encounter each ...
    • Barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) - Hvilke erfaringer har foresatte til barn med autismespekterforstyrrelse ved bruk av ASK? 

      Gotvassli, Mathilde Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om foresattes erfaringer med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Jeg har gjennomført fem intervju av foresatte til barn med autisme som bruker ASK. Jeg ønsket å framskaffe kunnskap om hvordan foresatte erfarte bruk og opplæring av ASK. Barn med autisme kan ha vansker med språk og kommunikasjon, og ASK kan spille en viktig rolle i å støtte ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Curve-Based Classification Approach for Hyperspectral Dermatologic Data Processing 

      Uteng, Stig; Quevedo, Eduardo; Callico, Gustavo M.; Castaño, Irene; Carretero, Gregorio; Almeida, Pablo; Garcia, Aday; Hernandez, Javier A.; Godtliebsen, Fred (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-01-20)
      This paper shows new contributions in the detection of skin cancer, where we present the use of a customized hyperspectral system that captures images in the spectral range from 450 to 950 nm. By choosing a 7 × 7 sub-image of each channel in the hyperspectral image (HSI) and then taking the mean and standard deviation of these sub-images, we were able to make fits of the resulting curves. These ...
    • En kvalitativ studie om frafall i junioralder blant jentelangrennsutøvere. Studien belyser hvorfor prestasjonspress kan være årsak til frafall, samt hvilke andre forhold som kan bidra til at jentene frafaller langrennsidretten i junioralder 

      Vorren, Kaja Seim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      I denne masteroppgaven retter jeg fokus på prestasjonspresset blant jente-skiløpere i junioralder, og undersøker om prestasjonspresset virker fremmende eller hemmende for videre skikarriere. Hva som fører til så stort frafall i juniorårene spesielt for jente-skiløpere, er temaet jeg skal forske på i denne oppgaven. Det er forsket forholdsvis lite på frafall i junioralderen innen langrennsidretten, ...
    • «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget 

      Lauritzen, Lise-Mari; Antonsen, Yngve; Nesby, Linda Hamrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)
      I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betyd­ning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videre­gående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ...