Viser treff 641-660 av 1695

    • Student teachers' responses to critical mentor feedback: A study of face-saving strategies in teaching placements 

      Bjørndal, Cato R. P. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-28)
      Despite much research on feedback in teaching placement, there is a limited number of interaction studies. Moreover, how student teachers respond to critical mentor feedback remains quite unmapped. This article aims to explore this interactional aspect through the analysis of 12 post-observation sessions.<p> <p>Critical feedback sequences are analysed by face-work theory (Goffman, 1967). Findings ...
    • Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning 

      Eri, Thomas; Aas, Marit (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra ...
    • Behind the scenes: Unpacking student discussion and critical reflection in lectures 

      Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Breivik, Jens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-05)
      This study investigated the characteristics of peer discussions used to support formative assessment in lectures, facilitated by a student response system, in an undergraduate qualitative methods course for psychology students. The intent was to examine the characteristics of peer discussions in which student response systems are used to facilitate the practice of formative assessment lectures. The ...
    • Nyutdannede læreres erfaringer i etableringen av hjem-skole-samarbeidet 

      Reppen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg tretten informanter i to ulike studier. Informantene er nyutdannede barneskolelærere som har vært yrkesaktive i et år etter studieslutt. De har utdannet seg ved to ulike studieinstitusjoner i landet, men oppnådd samme grad etter fem år ved grunnskolelærerutdanningen. Hensikten med studien har vært å belyse informantenes opplevelser ...
    • Språklydsvansker - en risikofaktor og tidlig markør for språk- og lesevansker? En kvantitativ studie om sammenhengen mellom språklydsvansker og ferdigheter i språk og lesing 

      Sørli, Line Walquist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-05)
      Studier viser at mange barn med språk- og lesevansker har hatt vansker med uttale av språklyder i førskolealder. Flere studier tyder på at det er en sammenheng mellom språklydsvansker, utviklingsmessige språkvansker og dysleksi. Derfor er det av interesse å undersøke om språklydsvansker kan brukes som markør for vansker med språk og lesing. Masterstudien bygger på rådata fra en seksårig longitudinell ...
    • En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge 

      Simonsen, Eirin Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      Etter revideringen av barnehageloven i 1995 så har barnehagen som organisasjon gjennomgått en rekke endringer. Det har blitt en strammere politisk styring og fokuset på barnehagens samfunnsmandat har økt betraktelig. Undersøkelser som har vært gjort, viser at den pedagogiske bemanningen i den norske barnehagen ikke er tilstrekkelig. Derfor ble det i 2018 vedtatt en ny pedagognorm som skal sikre en ...
    • Discovering key interactions. How student interactions relate to progress in mathematical generalization 

      Varhol, Astrid; Drageset, Ove Gunnar; Hansen, Monica Nymoen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-04)
      This article presents a study of 8th grade students working in groups to solve a task about generalizing patterns. The study aimed to openly explore how progress in mathematical thinking might relate to the discourse. To do this, we first studied both separately. The progress in mathematical thinking was studied by inspecting how the groups progressed through different levels of generalization. The ...
    • The Unique Hoyle State of the Carbon Atom 

      Thorvaldsen, Steinar (Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2014)
      The famous astronomer Fred Hoyle (1915-2001) started his research career as an atheist. Hoyle’s most important contribution to astrophysics is the theory of nucleosynthesis, i.e. the idea that chemical elements such as carbon can form in stars on the basis of hydrogen and helium. Essentially here was his prediction that the carbon core has a state with a specific energy which is precisely adapted ...
    • Oppsummering KOMII H-2017- V 2018. Arbeidsnotat i KOMII-prosjektet - en kort, stikkordsbasert oppsummering 

      Sørly, Rita; Bye, Geir; Ellingsen, May-Britt; Antonsen, Yngve; Skare, Roar (Research report; Forskningsrapport, 2018-08-17)
      Arbeidsnotatet presenterer en kort oppsummering av de viktigste funnene i KOMI-prosjektet – Kommunal Innovasjonsledelse og Innovasjonskultur - høst 2017 og vår 2018. Notatet har to deler. Del 1 tematiserer erfaringer fra ulike deler av arbeidet knyttet opp mot implementering av arbeidspakker i Utviklingsprogrammet i Tromsø Kommune, høsten 2017. Del 2, våren 2018, undersøker suksessfaktorer ...
    • Argumentative patterns in students’ online discussions in an introductory philosophy course. Micro- and macrostructures of argumentation as analytic tools 

      Breivik, Jens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-30)
      Online discussions are commonly used as learning activities in higher education. One of the rationales behind their use is to enhance students’ competence in critical thinking and rational argumentation. In the research field, several approaches to critical thinking and rational argumentation are suggested, and several frameworks for analyzing online educational discussions are employed. In this ...
    • Using statistical methods to model the fine-tuning of molecular machines and systems 

      Thorvaldsen, Steinar; Hössjer, Ola (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2020-06-04)
      Fine-tuning has received much attention in physics, and it states that the fundamental constants of physics are finely tuned to precise values for a rich chemistry and life permittance. It has not yet been applied in a broad manner to molecular biology. However, in this paper we argue that biological systems present fine-tuning at different levels, e.g. functional proteins, complex biochemical ...
    • Educational First Aid in Crisis: Input on how to communicate with students about the terrorist bomb attack in Oslo and the mass murder at Utøya in 2011 

      Schultz, Jon-Håkon; Raundalen, Magne (Research report; Forskningsrapport, 2011)
      This manual provides suggestions for how teachers can approach their students at the start of the academic yearr egarding how to prepare for a holistic approach that can provide for processing, understanding and learning, and ensure a return to regular school activities after the terrorist attacks. The manual does not address help to relatives of victims or assistance to survivors. Those directly ...
    • Suggestions for how teachers can protect students in connection with the July 22nd terror trail in Oslo, 2012 

      Raundalen, Magne; Schultz, Jon-Håkon; Langballe, Åse (Research report; Forskningsrapport, 2011)
      Students need help understanding what is happening during the trial and information on how they can protect themselves from strong emotions. The schools should plan a pedagogical approach for this.We will be facing a long trial concerning terror and massmurder that will be receiving unprecedented media coverage in Norwegian legal history. We will be receiving more detailed and magnified insight into ...
    • Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter 

      Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-18)
      I artikkelen studeres nasjonale føringer for formulering av læringsutbyttebeskrivelser for fagskoler. Formålet med studien er å vise hvilke konsekvenser disse føringene får for lokalt arbeid med utvikling av studieplaner for yrker som forutsetter fysiske ferdigheter.<p><p> I studien er det anvendt to metoder. Den ene er kvalitativ tekstanalyse av relevante nasjonale styrings- og veiledningsdokumenter, ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • The influence of improvisation activities on speaking confidence of EFL student teachers 

      Zondag, Anke; Larsen, Annelise Brox; Guldal, Tale Margrethe; van den Tillaar, Roland (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-17)
      The purpose of the present study was to explore the application of improvisation activities in English teacher education, specifically to investigate their influence on the student teachers’ confidence when speaking English spontaneously. The improvisation activities consisted of storytelling, conversations and status expressions. Data were drawn from both pre- and post-questionnaires and retrospective ...
    • Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier 

      Dechsling, Anders; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)
      For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av enighet mellom observatørene under datainnsamling og analyser. Denne artikkelen beskriver omfanget av artikler i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse som har metodedel, som oppgir å ...
    • ‘Sami Religion’ in Sámi Curricula in RE in the Norwegian School System: An Analysis of the Importance of Terms 

      Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-01)
      In this article, we map and analyse the changes in conceptualisation and ideas on Sámi and indigenous people in the Sámi (Religious Education) RE curricula for primary and secondary school in the period from 1997 to 2015. Through the analysis of five sets of curricula for RE in this period, we investigate how they introduce a new set of ideas and concepts concerning religion related to the Sámi as ...
    • Lek + læring = sant? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning 

      Lillebo, Tonje; Kristiansen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ studie med formål å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger lærere på 1.trinn i begrepet lekpreget undervisning? 2. Hvilke muligheter og utfordringer ser lærere på 1.trinn i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning? Vi inngikk et forskende partnerskap sammen med to lærere i én førsteklasse, der vi planla og gjennomførte et ...