dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato | |
dc.contributor.author | Jenssen, Monica | |
dc.date.accessioned | 2013-07-11T11:06:37Z | |
dc.date.available | 2013-07-11T11:06:37Z | |
dc.date.issued | 2013-05-31 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven har vært valg av førskolelærerutdanning og motivasjon til å fortsette i yrket etter ett visst antall år. Vi har i Norge i dag full barnehagedekning. Det vil si at alle som vil ha en barnehageplass skal få tilbud om det i fra kommunen de bor i. Alle barn under 6 år har altså rett til en barnehageplass.
Barnehagesektoren er i en enorm utvikling og er i dag underlagt Kunnskapsdepartementet. Det vil si at barnehagene som tidligere har vært underlagt barne-og familiedepartementet, er flyttet over til Kunnskapsdepartementet, og har fått status og blir i dag betraktet som en del av det som blir omtalt som det livslange læringsforløpet. Utdanningen som utdanner førskolelærere eller det som skal hete barnehagelærerutdanningen i fra August 2013, er under omorganisering. Vi blir samtidig klar over at det er mange som forlater profesjonen og mange unge som ikke er motivert til å velge denne type utdanning og karrierevei. Dette bekymrer både myndighet og alle med hjerte for barnehagene og et kompetent personale i barnehagene.
Med bakgrunn i dette ønsket jeg å finne de underliggende årsakene for hvorfor informantene hadde valgt førskolelærerutdanningen og jeg ville dykke ned i informantenes motivasjon for å fortsette i yrket etter mer en 10 år i yrket. Dette for å se om jeg kunne finne noen faktorer som muligens ville kunne bidra til å rekruttere flere til å velge en utdanning som barnehagelærer. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming til problemstillingen min. Tidlig i prosessen var jeg bevisst på at jeg ville prøve å finne 3 menn og 3 kvinner som informanter. Jeg valgte å bruke intervju som metode og i analyse arbeidet valgte jeg å bruke Grounded theory som verktøy til å analysere intervjuene mine. Jeg benyttet halvstrukturert intervju, som gir mulighet for å stille oppfølgende spørsmål. Mine seks informanter arbeider i dag i ulike barnehager som pedagogisk ledere. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5275 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4989 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | Førskolelærer | en |
dc.subject | Motivasjon | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en |
dc.title | Å være eller ikke være førskolelærer | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |