Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5281Dato
2013-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Amundsen, TimSammendrag
Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i fremtiden. Hvilken verdi et mål har for oss og om vi forventer et positivt resultat bestemmer hvilken innsats vi legger i en måloppnåelse. Motivasjon er viktig. Optimistisk forklarende stil: Måte å forklare begivenheter på som ikke er skadelig for vårt selvbilde. Istedenfor å forklare en negativ begivenhet som f.eks. min feil (intern) og som uforanderlig (stabil), slik pessimistisk forklarende stil er, vil førstnevnte stil forklare noe negativt som det var ikke min feil (ekstern) og som noe som går over (ustabil). Carver og Scheiers teori måler forventninger om fremtiden ved hjelp av måleinstrument LOT eller LOT-R, mens den andre måler hvilke årsaksforklaringer som blir brukt om en begivenhet ved hjelp av måleinstrument ASQ. Disposisjonell optimisme opptatt av mestringsstrategier. Disposisjonell optimisme bruker samme prinsippene som Carver og Scheiers selvreguleringsteori. Carver og Scheier mener vi har relativt stabile personlighetstrekk. Optimistisk er et personlighetstrekk. Penn Prevention Program: Reattribusjonsteknikk.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: