Resultater fra forskning på hjernens læringsprosesser anvendt i realfagsundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5895Åpne
(PDF)
Film nr. 6 (Ukjent)
Film nr. 5 (Ukjent)
Film nr. 4 (Ukjent)
Film nr. 3 (Ukjent)
Film nr. 2 (Ukjent)
Film nr. 1 (Ukjent)
Dato
2013Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, Kjetil JohannesSammendrag
Den relativt nye forskningsdisiplinen "educational neuroscience" kommer gjerne til uttrykk i den pedagogiske debatten i form av populærvitenskapelige bokutgivelser som henvender seg direkte til lærere. Med begrunnelse i funn fra forskning ved hjelp av hjerneskanning gis det mange og konkrete råd til både hvordan læring skal forstås, og hvordan læringsaktiviteter skal bygges opp. Studien ser på diskusjonen som dreier seg om hvorvidt disse modellene og argumentene bringer noe nytt og faglig interessant til torgs, og tester en rekke av anbefalingene. I et aksjonsforskningsprosjekt gjennomføres tester der korte faglige filmer vises til skoleklasser som en introduksjon til lærerens ordinære undervisning. Disse filmene er laget i henhold til anbefalingene fra den litteraturen som er lagt til grunn. Deretter forsøkes effekter påvist ved kvantitative data fra ordinære kapittelprøver, samt kvalitative intervjuer med lærerne. Filmene får god tilbakemelding fra lærerne, men etter gjennomgang og diskusjon av anbefalingene, kan en ikke si at litteraturen som benyttes som kilde for anbefalingene, bringer til veie noen ny faglig forståelse i forhold til klassisk læringsteori, psykologi eller lærernes erfaringsbaserte kompetanse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: