Flerstemte prima vista-oppgaver
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6393Dato
2014-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vargeid, GreteSammendrag
Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole.
Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte prima vista-øvelser har når målet er fortrolighet med flerstemte musikalske forløp?” I den andre delen av oppgaven beskrives og begrunnes øvelsene, og både studier av tidligere utviklingsarbeid og tidligere forskning omkring notelesing er med på å belyse hovedproblemstillinga. Deltagende observasjon ble brukt når øvelsene ble prøvd ut på musikklinjeelever.
Et annet forskningsspørsmål i oppgaven er om notematerialet kan være egnet for bruk i voksen-amatørkor. Dette undersøkes gjennom utprøving i et slikt kor, med påfølgende intervju av dirigenten. Oppgavens andre del tolker også empirien etter at notematerialet har blitt prøvd ut på musikklinjeelevene og i voksen-amatørkoret.
Hovedresultatet i oppgaven er notematerialet, og utformingen av dette er den viktigste besvarelsen på hovedproblemstillinga.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: