Flerstemte prima vista-oppgaver
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6393Date
2014-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Vargeid, GreteAbstract
Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole.
Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte prima vista-øvelser har når målet er fortrolighet med flerstemte musikalske forløp?” I den andre delen av oppgaven beskrives og begrunnes øvelsene, og både studier av tidligere utviklingsarbeid og tidligere forskning omkring notelesing er med på å belyse hovedproblemstillinga. Deltagende observasjon ble brukt når øvelsene ble prøvd ut på musikklinjeelever.
Et annet forskningsspørsmål i oppgaven er om notematerialet kan være egnet for bruk i voksen-amatørkor. Dette undersøkes gjennom utprøving i et slikt kor, med påfølgende intervju av dirigenten. Oppgavens andre del tolker også empirien etter at notematerialet har blitt prøvd ut på musikklinjeelevene og i voksen-amatørkoret.
Hovedresultatet i oppgaven er notematerialet, og utformingen av dette er den viktigste besvarelsen på hovedproblemstillinga.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: