dc.contributor.advisor | Moldenæs, Turid | |
dc.contributor.author | Brostrøm, Beate Therese | |
dc.date.accessioned | 2014-07-11T10:56:33Z | |
dc.date.available | 2014-07-11T10:56:33Z | |
dc.date.issued | 2014-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven fokuserer på tilflytteres subjektive forståelse av små steder i regionen Nord-
Troms. Kommunene i Nord-Troms har utfordringer med både demografi og utviklingen
indikerer ytterligere sentralisering. Oppgaven skal være et bidrag til en faglig debatt om
omdømmebyggingens effekter, og samspillet mellom identitetsbygging og omdømmebygging
i et internt perspektiv. Oppgaven analyserer tilflytteres perspektiver på stedets attraktivitet, og
deres opplevelse av stedet de har flyttet til.
Simon Anholts har utviklet City Brand Index som et verktøy for å måle byers merkevare, City
Brand index. Elementene i City brand index er kjent som Anholts hexagon; the precence, the
place, the potential, the pulse, the people, the prereguisites. Det er gjennomført intervjuer
av tilflyttere der spørsmålene har vært basert på Anholts 6 P’er.
Analysen er en plassering som gir stedene, og regionen som helhet, en rangering langs en
positiv/ negativ akse. Ut i fra analysen kan man krystallisere ut noen tiltak som kan bidra til en
bedre og mer målrettet rekruttering, basert på at alle skal trives og bli værende i regionen.
Oppgaven tar for seg problemstillingen om små kommuner og distrikt kan konkurrere på det globale markedet.
Gjennom å fokusere på de riktige markedene, tilflyttere med en brennende interesse for naturbruk og naturopplevelser,
har kommunene et faktisk konkurransefortrinn. Utfordringene er å synliggjøre
stedskvalitetene og vise at man er i utvikling. Potensialet i distriktene, både for personlig
utvikling og næringsutvikling, er viktige bestanddeler i Anholts hexagon, og er en
hygienefaktor som kommunene må ta tak i. For fagdisiplinen har dette vist at
omdømmebygging er en vei å gå, også for distriktene. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6486 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6089 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |
dc.title | Omdømmebygging og konkurransedyktige stedsidentiteter i et ruralt perspektiv.
En analyse av tilflytteres stedsforståelse og effekter av omdømme- og
identitetsbyggingsprosjekter | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |