dc.contributor.advisor | Olsen, Bror | |
dc.contributor.author | Felde, Hans Kristian | |
dc.date.accessioned | 2014-07-16T08:47:09Z | |
dc.date.available | 2014-07-16T08:47:09Z | |
dc.date.issued | 2014-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om ahmadiyya-muslimer i India, og er basert på feltarbeid i en menighet i Delhi. Ahmadiene er en omstridt religiøs gruppe i alle land hvor de er representert, og de har også vært utsatt for forfølgelse, særlig i Pakistan. Dette har ført til migrasjon til en rekke vestlige land, deriblant Norge. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan en slik religiøs minoritet «finner sin plass» i et erklært sekulært, men samtidig multireligiøst og mangfoldig samfunn som det indiske.
I India har hindunasjonalister gjennom en årrekke konstruert muslimer som en trussel mot nasjonen, og listen med fordommer knyttet til landets 177 millioner muslimer er lang. Ahmadiyya rammes også av dette i kraft av å være muslimer, og idéer om Indias øvrige muslimer viste seg å være sentrale for ahmadienes utforming av sin egen identitet. Denne oppgaven diskuterer ahmadiyya i lys av de idéer, holdninger og stereotypier som eksisterer om muslimer i India, og beskriver hvordan ahmadiene forsøker å omgå disse ved å stille seg selv og islam i et bedre lys.
Ahmadiyya forsøker å definere seg vekk fra den øvrige muslimske befolkningen gjennom det jeg kaller for selvkultivering. Særlig er de opptatt av høyere utdanning og det å fremstå som «dannet». Målet for denne kultiveringen er å utgjøre en ny virkeliggjort klasse muslimer. I dette finnes også insentivene ahmadiene har for å opptre apolitisk i den indiske konteksten. Jeg argumenterer for at den hierarkiske organiseringen av Ahmadiyya Muslim Jama’at, fra kalifatet og ned til den «vanlige» ahmadiyya-muslimen, spiller en avgjørende rolle for hvordan de distanserer seg fra politikk og potensielle konflikter. Som en kontroversiell religiøs minoritet opplever ahmadiene det som logisk og nødvendig å ha et overordnet fokus på fred. Ahmadiyya-bevegelsen beskytter seg selv ved tydelig grensesetting for sine medlemmer i den hensikt å unngå å bekrefte dominansforhold hvor de selv vil fremstå som den svake part, men dette gjør også at de har utfordringer med å bli anerkjent utenfor egne kretser. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6499 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6100 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-6900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en |
dc.subject | Fred | en |
dc.subject | Ahmadiyya | en |
dc.subject | Sør-Asia | en |
dc.subject | India | en |
dc.subject | Minoritet | en |
dc.subject | Ahmadiyya Muslim Jama'at | en |
dc.subject | New Delhi | en |
dc.subject | Muslim | en |
dc.subject | Islam | en |
dc.subject | Selvkultivering | en |
dc.subject | Anerkjennelse | en |
dc.subject | Taylor | en |
dc.subject | Bourdieu | en |
dc.subject | Distinksjon | en |
dc.subject | Hindu-muslimsk konflikt | en |
dc.title | Ahmadiyya og «de andre» muslimene i dagens India: Selvkultivering, anerkjennelse og balansekunst hos en omstridt minoritet | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |