dc.contributor.advisor | Frenning, Ingrid | |
dc.contributor.author | Fagerheim, Erik René Larssen | |
dc.date.accessioned | 2014-09-02T07:05:25Z | |
dc.date.available | 2014-09-02T07:05:25Z | |
dc.date.issued | 2014-05-15 | |
dc.description.abstract | Hovedproblemstilling: Hva uttrykker barn om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren? Underproblemstilling: Hvilken betydning har personalet for barnas uttrykk?
Språk: Norsk bokmål
Bakgrunn: Rammeplan for barnehagen gir føringer for at uteliv i barnehagen skal være en hverdagsaktivitet. Barnas uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren er ikke kjent fra tidligere forskning. Personalet har betydning for uttrykkene som signifikante andre. Problemstillingene er sett i sammenheng med hverandre. De er belyst gjennom litteratur fra ulike fagfelt.
Metode: Dette er en kvalitativ studie. Problemstillingene blir belyst gjennom intervju med barn i grupper, pedagoger og deltakende observasjon. Uttrykkene er triangulert mot hverandre for å sikre best mulig validitet og reliabilitet.
Analyse: Datamaterialet er analysert i et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv. Barns erfaringer og opplevelser med vær har vært sentral.
Funn:
- Leken undertrykker ytre påvirkning forårsaket av været.
- Barna er mer bevisst på været enn personalet tror.
- Været har betydning for personalets arbeid i barnehagen.
- Barns medvirkning til bekledningen er en forutsetning for barns velvære i utetiden om vinteren. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6598 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6201 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.subject | naturbarnehager | en |
dc.subject | naturbarnehagen | en |
dc.subject | friluftsbarnehager | en |
dc.subject | friluftsbarnehagen | en |
dc.subject | barnehager | en |
dc.subject | barnehagen | en |
dc.subject | været | en |
dc.subject | vær | en |
dc.subject | værforhold | en |
dc.subject | uteliv | en |
dc.subject | utelek | en |
dc.subject | utetid | en |
dc.subject | friluftsliv | en |
dc.subject | bekledning | en |
dc.subject | klær | en |
dc.subject | nedbør | en |
dc.subject | regn | en |
dc.subject | snø | en |
dc.subject | vinter | en |
dc.subject | lek | en |
dc.title | Vi bryr oss ikke om været så lenge vi har noe morsom å gjøre : Om barns uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |