Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Henning
dc.contributor.authorEllingsen, Lars Anton
dc.date.accessioned2015-03-18T12:36:57Z
dc.date.available2015-03-18T12:36:57Z
dc.date.issued2014-11-28
dc.description.abstractFormålet for denne studien har vært å prøve å finne ut av i hvilken grad og på hvilke områder et utvalg av nordnorske turistfiskebedrifter samarbeidet pr. høsten 2014, og om det i henhold til gjeldende teorier for næringsmessig samarbeid kan antydes noen samarbeids-områder der bedrifter i turistfiskenæringa bør samarbeide mer for å bedre egen økonomi.Oppgavens hovedfunn er at det samarbeides lite internt i næringa. Bedriftene som satser på helårsdrift har imidlertid noe samarbeid med andre typer av turistbedrifter. Videre har samtlige bedrifter en eller annen form for samarbeid med norske eller utenlandske turoperatører. Her er bedriftene meget bevisste på det forholdet at mer egeninnsats innen markedsføring og direkte booking av gjester medfører mindre utbetaling av provisjoner til turoperatør, og dermed bedre økonomisk resultat i egen bedrift. Det er også relativt stor enighet om at det bør forsøkes å få til mer internt samarbeid i næringa, primært for å prøve å få til rammeavtaler med leverandører, å lære mer av hverandre om effektive driftsmetoder, og å prøve å få til mer kostnadseffektiv markedsføring og booking med noe mindre bruk av turoperatører. Et slikt samarbeid kan f.eks. løses ved etablering av et felles interesseselskap som eies og driftes av de bedriftene som inngår i samarbeidet. Det er dog noe usikkerhet om hvorvidt det vil være gjennomførbart å få til et slikt samarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7568
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7158
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleDriften av turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Kan turistfiskenæringa i Nord-Norge bedre sin lønnsomhet ved å fokusere mer på samarbeid?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)