dc.contributor.advisor | Dahl-Eriksen, Tor Christian | |
dc.contributor.author | Hardersen, Jan Helge | |
dc.date.accessioned | 2015-08-18T12:24:17Z | |
dc.date.available | 2015-08-18T12:24:17Z | |
dc.date.issued | 2015-05-13 | |
dc.description.abstract | Hensikten med dette studiet var å studere fjernledelse med henblikk på lederstiler, samt se på samsvar bruken av lederstiler i forhold til Forsvarets ledelsesfilosofi. Å lede på avstand gir spesielle utfordringer for både de som leder og de som ledes, og det er derfor interessant å få frem de forklaringer som gis fra de fjernledede og fjernledere. Problemstillingen min er som følger:
Hvordan utøves fjernledelse i hærstaben med henblikk på lederstil? Hvilke forklaringer gis, og hvordan er samsvaret mellom anvendt lederstil og Forsvarets ledelsesfilosofi?
Målet med denne studien var, som problemstillingen sier, å undersøke hvordan fjernledelse utøves med henblikk på lederstilene autoritær, demokratisk og la-det-skure lederstil, og hvilke forklaringer som gis på dette, og hvordan utøvelsen av lederstil samsvarer med Forsvarets ledelsesfilosofi. Dette ble undersøkt ved samtaler med informanter som hadde ledelsesrollen og medarbeiderrollen i hærstaben, som arbeidet på geografisk avstand fra hverandre.
Resultatet viste at det foregår veksling mellom lederstiler. Jeg opplevde at den autoritære lederstil var dominerende frem til oppdraget var gitt, men derimot, fra oppdraget var gitt til fremsendelse av resultat opplevde jeg at demokratisk lederstil kom til anvendelse, utfra beskrivelse av lederstiler fra Jacobsen & Thorsvik (2002).
Utfra undersøkelsen må det sies å finne stort samsvar med Forsvarets ledelsesfilosofi og utøvelsen av ledelse, som nettopp sier at sjefene på ulike nivåer skal fastsette målet og strategien. Imidlertid, når rammen er gitt, så gir Forsvarets ledelsesfilosofi, i utgangspunktet, den underordnede frihet til å løse oppdraget, hvor det oppfordres til at det skal tas initiativ på alle nivåer (FFOD 2007).
Når det gjelder balansert målstyring opplevde jeg blandet engasjement. Ledere opplevde jeg i større grad var opptatt av denne dimensjonen, mens de fjernledede merket ikke så mye til den. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7945 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7527 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-6900 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.title | Hvordan utøves fjernledelse i hærstaben med henblikk på lederstil? Hvilke forklaringer gis, og hvordan er samsvaret mellom anvendt lederstil og Forsvarets ledelsesfilosofi? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |