dc.contributor.advisor | Thimm, Jens | |
dc.contributor.author | Kippe, Ida Marie | |
dc.date.accessioned | 2015-09-15T08:37:18Z | |
dc.date.available | 2015-09-15T08:37:18Z | |
dc.date.issued | 2015-06-30 | |
dc.description.abstract | Circle of security (COS) er et intervensjonsprogram med opprinnelse i USA, som er ment å fremme tilknytningskvaliteten mellom barn og omsorgsperson, og implementeres for tiden i stor grad i Norge. Denne oppgaven tok sikte på å gjennomgå den empiriske forskningslitteraturen som finnes på COS og undersøkte i tillegg om det finnes tilstrekkelig grunnlag for denne implementeringen. Oppgaven tok også for seg COS-modellens egnethet som opplæringsmodell i tilknytningsrelaterte anliggende for ansatte i barnehage og skole. Litteraturgjennomgangen gav opphav til betenkeligheter rundt den store spredningen COS har fått her til lands, uten at noen empiriske studier har blitt utført i Norge. Studiene som er utført i USA, varierer såpass mye i metode og utvalg at de vanskelig kan sammenliknes når det gjelder intervensjonseffekt. Likevel er fundamentet som COS bygger på, godt etablert i forskningsverdenen og taler for COS som metode. De få studiene som har blitt utført på COS har vært overveiende positive, både i forhold til økt tilknytningstrygghet hos barna og økte omsorgsferdigheter hos omsorgspersonene. Mer forskning behøves på COS-metoden for å kunne si noe om dens virkningskraft, spesielt synes det viktig å forske på metoden i Norge, gitt dens stadig økende utbredelse.
Nøkkelord: Circle of security, tilknytning, intervensjon, tilknytningstrygghet, omsorgsferdigheter, virkningskraft. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8070 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7657 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Other psychology disciplines: 279 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279 | en_US |
dc.title | Circle of security – Effektivitet, virksomme mekanismer og implementering i barnehage og skole. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |