Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8337Dato
2015-11-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nordkild, Siv IngridSammendrag
Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, og studien peker på at når faget knyttes til elevens egen kultur oppleves matematikken som viktig. Videre er funnene satt i sammenheng med hvordan barn utvikler forståelse for geometri i nivåer (van Hiele, 1986), og det ses på at tjaalehtjimmie kan være til hjelp for utvikling av kunnskap i forhold til geometri. Sosiokulturell læringsteori og kognitiv konstruktivistisk læringsteori er brukt som forklaringsmodeller i forhold til hvordan læreren hjelper og legger til rette for at læring skal skje. Undervisningsopplegget foregår i et undersøkelseslandskap (Skovsmose, 2003), dette kommer til syne ved at eleven oppmuntres til selvstendig og kritisk tenking rundt matematikk. Selvstendighet står sentralt i den samiske barneoppdragelsen, og hvordan prøving og feiling er med på å gjøre barnet selvstendig (Balto, 1997). Til slutt ses det på hvordan skolen og lærerne gjennom kulturbasert undervisning er en anerkjennelse av eleven og elevens kultur. Sentralt her er hvordan kolonialisering har gjort og gjør seg gjeldende i skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: