dc.contributor.advisor | Skjelmo, Randi | |
dc.contributor.author | Borud, Knut | |
dc.date.accessioned | 2016-05-19T09:37:12Z | |
dc.date.available | 2016-05-19T09:37:12Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. Det er også gitt plass for å se etter hva som oppleves som mangler i lærerutdanningen, og hvordan det er mulig å forbedre sider ved den. Informantene har reflektert over hvordan de har utviklet seg gjennom lærerutdanningen og den relativt korte tida de har arbeidet som lærere. Arbeidet i skolen sees blant annet i lys av relasjonene mellom lærere og henholdsvis elever, kolleger, skoleledelse, foreldre og samfunnet. Et sammendrag av informantenes bidrag til undersøkelsen fyller ni sider av den ferdige teksten. I den siste delen sees informantens bidrag i lys av teori, blant annet fra Erling Lars Dale, Kamil Z. Øzerk og Thyge Winther-Jensen. Temaer som blir berørt er blant annet begrepene teori, læring, undervisning og pedagogikk. Det drøftes noe hvordan det er når det er liten aldersforskjell mellom lærer og elev, og hvilke forskjeller det innebærer å arbeide alene eller sammen med flere i klasserommet. Et delkapittel gir spesiell oppmerksomhet til pedagogen John Dewey. Andre delkapitler i teorikapitlet handler om positive og negative skoleopplevelser, språket og begrepene, forholdet til kolleger og kulturpedagogisk bevissthet. Det er tekstens intensjon å si noe om hva det kan innebære å være ung profesjonell lærer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9183 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8742 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Ung lærer | en_US |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Nyutdannet | en_US |
dc.subject | Profesjonell | en_US |
dc.subject | Profesjonalitet | en_US |
dc.subject | Erling Lars Dale | en_US |
dc.subject | Kamil Z. Øzerk | en_US |
dc.subject | John Dewey | en_US |
dc.title | Unge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |