dc.contributor.advisor | Nergård, Jens-Ivar | |
dc.contributor.author | Lanto, Silja Halonen | |
dc.date.accessioned | 2016-05-19T09:56:40Z | |
dc.date.available | 2016-05-19T09:56:40Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9189 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8748 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | "Ka! Er du å same?"
Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt.
Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet?
Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |