Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKöller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorKillengreen, Siw T.
dc.contributor.advisorHafstad, Anne Dragøy
dc.contributor.authorLund, Ingebjørg
dc.date.accessioned2016-06-01T10:10:27Z
dc.date.available2016-06-01T10:10:27Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om elevaktiv undervisning og om fire VG1-klasser ved en yrkesfaglig videregående skole som gjennomførte en økt med elevaktiviteten samarbeidslæring i naturfag. Målet for studien var å undersøke hvilken effekt denne typen undervisning hadde på elevenes motivasjon og læringsutbytte. Oppgaven presenterer både pedagogisk og biologisk teori, da temaet for naturfagsundervisningen var ernæring og helse. Denne studien har forsøkt å svare på problemstillingen ved å benytte kvantitative spørreundersøkelser både før og etter undervisningsopplegget ble gjennomført, samt kvalitative intervju med elevenes lærere og en førsteamanuensis i pedagogikk. Resultatet fra undersøkelsene tyder på at dette undervisningsopplegget virket positivt inn på elevenes motivasjon og læringsutbytte. Elevene ga selv uttrykk for at de syntes samarbeidslæringen både var motiverende og lærerik, og spørreundersøkelsen viste en økning i andel elever som hadde svart riktig på faktaspørsmålene i posttesten sammenlignet med pretesten. I tillegg gir elevene uttrykk for at ulike måter å jobbe med lærestoffet på gir dem bedre motivasjon for å lære naturfag. Også intervjupersonene sa at en av fordelene med elevaktiviteter er at naturfagsundervisningen varieres, og på den måten påvirkes elevenes motivasjon positivt. Totalt sett tyder undersøkelsene på at undervisningsopplegget er et godt utgangspunkt for å introdusere nye tema i naturfag til yrkesfagelever og at denne måten å jobbe på kan være med på å øke motivasjonen og læringsutbyttet til disse elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9268
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8826
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleElevaktiv undervisning og samarbeidslæring. En studie av elevaktiv undervisning og samarbeidslærings effekt på yrkesfagelevers motivasjon og læringsutbytte i naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)