dc.contributor.advisor | Köller, Hans-Georg | |
dc.contributor.advisor | Jensen, John Beck | |
dc.contributor.author | Hansen, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2016-06-01T05:07:05Z | |
dc.date.accessioned | 2016-06-01T10:25:07Z | |
dc.date.available | 2016-06-01T10:25:07Z | |
dc.date.issued | 2015-06-01 | |
dc.description.abstract | Denne studien er en analyse av to læreverk og åtte eksamenssett i faget Biologi 2 på videregående skole. Bakgrunnen for studien var Utdanningsdirektoratets karakterstatistikk, hvor det ble fremstilt at elevene gjennomsnittlig gikk ned omtrent én karakter fra standpunkt til skriftlig eksamen. Studien tok utgangspunkt i at oppgavene i læreboka ikke forberedte elevene godt nok til eksamen. Formålet med studien var å få en forståelse for hvordan læreboka ble brukt i skolen, og hvordan denne, med fokus på oppgavene, kunne anvendes for å forberede elevene bedre til eksamen.
For å avkrefte eller bekrefte hypotesen, ble det utført en analyse av oppgavene i lærebøkene Bi 2 og Bios Biologi 2, og av eksamenssettene fra 2011-2014. Oppgavenes kognitive nivå, og hvilke kompetansemål de omfattet, ble tatt i betraktning. Analysen var i hovedsak basert på kvantitativ metode, men hadde også kvalitative tilnærminger. Det ble uført kvalitative intervju angående bruk av læreboka i skolen, samt om eksamens utforming. Dette for å kunne si noe om studiens relevans i den norske skolen.
Analysen har vist at oppgavene i lærebøkene omfavner et lavere kognitivt nivå enn oppgavene på eksamen. Det viste seg også at lærebøkene og eksamen vektet kompetansemålene noe ulikt. Læreboka, samt lærebokas oppgaver, viste seg å ha en sentral rolle i undervisningen. Det ble derfor konkludert med at læreboka var med på å påvirke at elevene ikke presterte like godt på eksamen som ved standpunkt, ettersom læreboka trente elevene på et lavere kognitivt nivå enn hva eksamen testet dem i. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9273 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8831 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BIO-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Lærebokas påvirkning på elevers karakternedgang i Biologi 2 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |