dc.contributor.advisor | Danielsen, Ådne | |
dc.contributor.author | Aarnes, Espen | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T10:20:51Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T10:20:51Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Sviktende motivasjon for læring i grunnskolen, nevnes som en av årsakene til at en alt for stor andel elever faller fra i den videregående skolen. Denne oppgaven ser på et utviklingsarbeid hvor målet er å øke elevenes motivasjon for læring, med et påfølgende mål om å øke elevenes læringsutbytte. Motivasjonen til elevene påvirkes av mange faktorer, flere av dem ligger innenfor skolens handlingsrom, og her tas det utgangspunkt i en faktor som flere forskere trekker frem som avgjørende, nemlig relasjonen mellom lærer og elev. Dette arbeidet ser på en endringsprosess ved en skole hvor relasjonsledelse blir presentert som et verktøy man skal bruke for å nå målet om økt motivasjon for læring. Konseptet relasjonsledelse blir overført til lærerens rolle som klasseleder. For å kunne gjøre et forskningsarbeid på denne prosessen trer jeg ut av min rolle som skoleleder og inn i rollen som aksjonsforsker, som innebærer at jeg både opptrer som aktør og forsker. Utviklingsarbeidet baserte seg i hovedsak på erfaringsdeling og refleksjon, både over egen praksis og teori på området. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9400 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8958 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3909 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.subject | Relasjonsledelse i skolen | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.title | Relasjonsledelse som verktøy for økt elevmotivasjon i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |