Stress i læreryrket - Mindfulness som stressmestringsverktøy
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9552Dato
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Bakgrunnen for denne studien er at både nasjonal og internasjonal forskning dokumenterer at stress er et problem i læreryrket. Forskning viser at mindfulness kan være en ressurs i å redusere stress, og med utgangspunkt i dette ønsket vi å undersøke forskningsspørsmålet: Hva opplever lærere som stressende i yrket og hvordan kan mindfulness være en ressurs for lærere i å håndtere stress i skolehverdagen? Vi har undersøkt dette ved å gjennomføre en kvalitativ studie, der vi har intervjuet en rektor og to lærere som bruker mindfulness i jobbsammenheng for å redusere stress. Datamaterialet er analysert med inspirasjon fra metoden grounded theory og temasentrert analyse. Noen av studiens sentrale funn er at det å ha relasjoner til mange, fortsette å tenke på og bekymre seg over jobben hjemme, økt krav om å prestere, mange ulike arbeidsoppgaver, økt krav til dokumentering og utfordrende samarbeidsforhold, oppleves som stressende for lærerne. I tillegg viser studien at informantene opplever en rekke positive effekter ved bruk av mindfulness, som gjør at de reduserer stress som de opplever i sin skolehverdag. Studiens funn er at mindfulness kan være en ressurs for lærere i samarbeid med elever, kolleger, ledelse og foreldre, for å få en pustepause i hverdagen, bedre ro og kontroll over arbeidsoppgaver og for å ”tømme hodet”. Mindfulness kan også bidra til at lærerne er mer oppmerksomt til stede for elevene. Informantene uttrykker i tillegg at mindfulness ikke er et uproblematisk begrep, da mange kan ha fordommer mot mindfulness som stressmestringsmetode. Derfor må lærernes bruk av mindfulness være frivillig og etter deres behov.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: