Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.advisorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.authorRimala, Lise Marie
dc.date.accessioned2016-09-15T10:27:42Z
dc.date.available2016-09-15T10:27:42Z
dc.date.issued2016-06-01
dc.description.abstractOppgaven har som hensikt å undersøke om elevenes motivasjon for læring i naturfag øker som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet. Ved bruk av kvantitative metoder har motivasjonsnivå blitt kartlagt for tre 6. klasser ved to ulike skoler i Varanger. En skole vektlegger friluftsliv og uteskole i sin skoleprofil mens den andre skolen anvender uteundervisning mer sjeldent. For å undersøke om uteundervisning hadde en effekt konstruerte og gjennomførte jeg et uteundervisningsopplegg om arktisk sjøfugløkologi med elevene fra skole 2, hvor motivasjonsnivå ble kartlagt i ettertid. Sammenlikning av resultatene viste at samtlige elever i Varanger hadde et høyt motivasjonsnivå. I etterkant av uteundervisningen viste den ene klassen ved skole 2 en signifikant økning i motivasjon, mens den andre klassen ikke viste noen signifikante endringer. Uteundervisingen hadde totalt sett ingen signifikant effekt på motivasjonsnivå for elevene ved skole 2, og nivået var like høyt som ved skole 1. Intervju med lærere avdekket at de to skolene anvender uteundervisning på to svært forskjellige måter, men har felles tanker om hva som gjør uteundervisning motiverende for elevene. Dette indikerer at de to svært ulike måtene å drive uteundervisning på kan fostre motivasjon for læring i naturfag så vel som stolthet til nærområdet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9689
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3906
dc.subjectLektor i realfagen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUtforskende uteundervisning i naturfag. Vil elevenes motivasjon for læring i naturfag øke som følge av utforskende uteundervisning i nærområdet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)