Show simple item record

dc.contributor.authorSæle, Rannveig Grøm
dc.date.accessioned2016-09-23T09:35:42Z
dc.date.available2016-09-23T09:35:42Z
dc.date.issued2016-08-03
dc.description.abstractFrafall fra utdanning er et hyppig debattert tema både i Norge og andre steder. Denne opptattheten av å redusere frafallet har blant annet bakgrunn i de mange positive konsekvensene utdanning har for helse, jobbstatus og økonomi. Statistikkene viser at flere gutter enn jenter slutter, og at frafallet er størst på yrkesfagene. Foreldres utdanningsnivå betyr mye for om elevene fullfører eller ikke. Andre forklaringer er lave faglige prestasjoner, manglende motivasjon og svak tilhørighet til skolen, samt psykiske problemer. Forebyggende og helsefremmende tiltak for å styrke psykisk helse blant ungdom er en måte å gjøre elever bedre rusta til å fullføre studiene. Fleksible, alternative veier frem til dokumentert videregående kompetanse likeså.en_US
dc.descriptionSubmitted manuscript versionen_US
dc.identifier.citationPsykologisk tidsskrift 2016, 20(2):62-68en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1380604
dc.identifier.issn1501-7508
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9744
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267en_US
dc.titleHvorfor er det så himla viktig med utdanning?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record