dc.contributor.author | Sæle, Rannveig Grøm | |
dc.date.accessioned | 2016-09-23T09:35:42Z | |
dc.date.available | 2016-09-23T09:35:42Z | |
dc.date.issued | 2016-08-03 | |
dc.description.abstract | Frafall fra utdanning er et hyppig debattert tema både i Norge og andre steder. Denne opptattheten av å redusere frafallet har blant annet bakgrunn i de mange positive konsekvensene utdanning har for helse, jobbstatus og økonomi. Statistikkene viser at flere gutter enn jenter slutter, og at frafallet er størst på yrkesfagene. Foreldres utdanningsnivå betyr mye for om elevene fullfører eller ikke. Andre forklaringer er lave faglige prestasjoner, manglende motivasjon og svak tilhørighet til skolen, samt psykiske problemer. Forebyggende og helsefremmende tiltak for å styrke psykisk helse blant ungdom er en måte å gjøre elever bedre rusta til å fullføre studiene. Fleksible, alternative veier frem til dokumentert videregående kompetanse likeså. | en_US |
dc.description | Submitted manuscript version | en_US |
dc.identifier.citation | Psykologisk tidsskrift 2016, 20(2):62-68 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1380604 | |
dc.identifier.issn | 1501-7508 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9744 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267 | en_US |
dc.title | Hvorfor er det så himla viktig med utdanning? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |