dc.contributor.advisor | Bæck, Unn-Doris Karlsen | |
dc.contributor.author | Kvande, Silje Rossvoll | |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T13:14:33Z | |
dc.date.available | 2016-10-25T13:14:33Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet.
For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og utfordrende. Et generelt trekk ved førskolelærere og mange andre yrkesgrupper, er opplevelsen av at det er et gap mellom utdanning og arbeidsliv (Frøseth og Caspersen 2008 i Caspersen og Raaen 2010:317). Resultatene fra min undersøkelsen viser at førskolelærerne opplever utfordringer på flere områder. De opplever blant annet at utdanningen ikke i god nok grad har gjort de forberedt til yrkesutøvelsen, og etterlyser særlig mer fokus på lederrollen. Forholdet mellom førskolelærene og medarbeidere kan også oppleves utfordrende, og mye tyder på at en av årsakene til dette er uenighet om hva som det bør fokuseres på i barnehagen. Det er flere årsaker til at det er viktig å forske på dette området. Barnehagens kvalitet har stor innvirkning på barns utvikling og det gir livslang positiv effekt (Kunnskapsdepartementet 2013). Personalets kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for barns utvikling og trivsel i barnehage (ibid). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9881 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Førskolelærer | en_US |
dc.subject | Pedagogisk leder | en_US |
dc.subject | Profesjon | en_US |
dc.subject | Profesjonsutdanning | en_US |
dc.subject | Utdanning | en_US |
dc.subject | Yrke | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.title | Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |