dc.contributor.advisor | Flemmen, Anne Britt | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Hilde Jørnsdatter | |
dc.date.accessioned | 2016-10-26T09:08:11Z | |
dc.date.available | 2016-10-26T09:08:11Z | |
dc.date.issued | 2016-05-17 | |
dc.description.abstract | Oppgavens tema handler i all hovedsak om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever møtet med samfunnet og andre mennesker. Jeg har dermed fått anledning til å se nærmere på funksjonen til det binære kjønnssystemet i samfunnet vårt, og i hvilken grad det begrenser levevilkår og livskvalitet hos mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Oppgavens problemstilling handler derfor om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever sin situasjon med fokus på tidlige erfaringer med utfordringer i barnehage og skole, og hvorvidt at de opplever at de blir anerkjent som fullverdige samfunnsborgere med like rettigheter og lik mulighet for deltakelse, eller om og hvordan de institusjonelle normene har en begrensende funksjon når det kommer til levevilkår. Det teoretiske utgangspunktet er forankret i Meads teori om sosial interaksjon, Garfinkels etnometodologiske perspektiv, og Frasers teori om anerkjennelse som hun presenterer i artikkelen Rethinking Recognition. Jeg har anvendt en kvalitativ tilnærming til forskningen og har dermed utført fire dybdeintervjuer med mennesker som har fått tildelt diagnosen F64.0 Transseksualisme. Etter å ha analysert fortellingene deres ved hjelp av fenomenologisk metode og tematisk analyse fikk jeg et resultat som til dels var som forventet; noen institusjonelle strukturer i samfunnet vårt har en begrensende effekt på levevilkår og livskvalitet til mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Informantenes negative ladete møter med sosial samhandling påvirket dem ikke i så stor grad som jeg forventet. De opplevde som regel å bli anerkjent og respektert for den de er. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9899 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Med rom for alle.
Tokjønnsmodellen - en faktor som bidrar til ekskludering? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |