"The roots of fame". En studie av ti offentlige virksomheters omdømme
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1035Dato
2007-06-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Omdømmebygging i offentlige virksomheter har de siste årene blitt mer og mer aktuelt. Offentlige virksomheter har på linje med private virksomheter behov for et godt omdømme. Litteraturen beskriver i liten grad betydningen av omdømmebygging i offentlig sektor. Vi har benyttet teori tilpasset private virksomheter og sett om det er overførbart til offentlige virksomheter. Teorien er i hovedsak hentet fra Fombrun og van Riels beskrivelse av ”The Roots of Fame” hvor de sentrale dimensjoner er synlighet, distinkthet, autentisitet, konsistens og transparens. Vår oppgave er avgrenset til å omhandle analyse av synlighet, distinkthet, autentisitet. Vi har tatt utgangspunkt i Synovate MMIs omdømmemåling gjennom deres profilundersøkelse av offentlige virksomheter i 2006. Vi har valgt å analysere ti offentlige virksomheter hvor utvalget er hentet fra de fem virksomhetene med høyest og lavest score i profilundersøkelsen. Funnene viser at de virksomheter som ligger på toppen i omdømmemålingen er synlige, distinkte og autentiske. Dette er i teorien beskrevet som viktige dimensjoner for godt omdømme. Våre funn viser at de virksomhetene som ligger på bunnen i omdømmemålingen er god på en eller to av dimensjonene, det vil si oppfyller ikke forutsetningene Fombrun og van Riel som dimensjoner for godt omdømme. Oppsummert kan vi si at teorien som er tilpasset private bedrifter også kan til en viss grad kan overføres til offentlige virksomheter når det gjelder omdømmebygging.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførsel
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: