Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11028Date
2016-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna må ha hatt vedvarende vansker for å få diagnosen dysleksi. Denne tilnærmingen til vansken strider mot prinsippet om tidlig innsats. Vår masteroppgave har blitt til ut fra en motivasjon og et håp om å kunne identifisere og hjelpe disse barna tidlig i livet.
Masteroppgavens hovedtema omhandler de psykometriske egenskapene til Fonologitesten, samt i hvor stor grad fonologiske ferdigheter forklarer variasjonen i avkodings- og staveferdigheter, og om noen av deltestene forklarer variasjonen bedre enn andre. Vi ser også på korrelasjonen mellom enkeltvariablene og sammenligner resultater mellom gruppene, henviste barn vs. ikke henviste barn.
Resultatene presenteres i tabeller og drøftes opp i mote relevant forskning og teori. Prosjektet avsluttes med konklusjoner om funnene samt Fonologitestens nytteverdi.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: