Now showing items 141-160 of 195

    • Lesetester og avkodingsferdigheter. En komparativ studie av to lesetester. 

      Mærlie, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Introduksjon: I denne studien er det satt fokus på to standardiserte lesetester; Logos og STAS. Tradisjonelt benyttes disse testene for å gi et mål på hvor langt et barn har kommet i leseprosessen. Gjennom mitt arbeid i PP-tjenesten opplever jeg at resultatene vi får på disse testene kan være uensartet, og at testprofilen til en og samme elev kan være motstridende. Denne studien søker derfor å belyse, ...
    • Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring". 

      Grepperud, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-21)
      Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget ...
    • Vi bryr oss ikke om været så lenge vi har noe morsom å gjøre : Om barns uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen 

      Fagerheim, Erik René Larssen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Hovedproblemstilling: Hva uttrykker barn om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren? Underproblemstilling: Hvilken betydning har personalet for barnas uttrykk? Språk: Norsk bokmål Bakgrunn: Rammeplan for barnehagen gir føringer for at uteliv i barnehagen skal være en hverdagsaktivitet. Barnas uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren er ikke kjent fra ...
    • Skolerett og skoleplikt i lys av ulikhet – En teoretisk drøfting 

      Ellingsen, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)
      Oppgaven er et teoretisk arbeid som fremmer kritisk tenking rundt prosesser og mekanismer som styrer praksis i utdanningssystemet.Tema er hvorfor skoleplikt opprettholdes overfor unge som ikke alltid synes å kunne nyttegjøre seg av skolegang. Avhandlingen analyserer diskurser i forhold til likhet og skoleplikt i lys av et samfunn som består av ulikhet og hvor avvik fra normer om psykisk helse blir ...
    • Hva kan jeg lære i dag? Om arbeidsplasslæring i barnehagen ved bruk av mikroprosjekter som metode 

      Stenersen, Bjarne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven tar sikte på å vise en måte å utnytte hverdagssituasjoner i barnehagen for å utvikle personalets kompetanse. Oppgaven henter empiri fra et utviklingsprosjekt om likestilling og likeverdsarbeid i to barnehager i Troms. I prosjektet har personalet arbeidet med mikroprosjekter, hvor de blant annet dokumenterte hverdagssituasjoner. Personalet brukte dokumentasjonene som grunnlag for kritisk ...
    • Kartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakene 

      Rostad, Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Fokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på ...
    • Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie 

      Jensen, Hogne Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)
      Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ...
    • Det viktigste for meg er å kunne kommunisere. En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. 

      Kristensen, Tove Torgnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon.
    • Afasirehabilitering i Troms og Finnmark. En kvantitativ undersøkelse av tilbudet om språklig rehabilitering personer med afasi får i hjemkommunen. 

      Karlsen, Mette Brådalen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      BAKGRUNN OG FORMÅL: Årlig får 15 000 mennesker hjerneslag i Norge og over 1/4 av disse får afasi (Helsedirektoratet, 2010). Det er flest eldre mennesker som rammes men også yngre. Antallet hjerneslag vil antagelig øke de neste årene fordi det blir flere eldre i befolkningen og fordi livsstilssykdommer også er økende. Dette vil gjøre at behovet for språklig rehabilitering øker og det får konsekvenser ...
    • "Ungene skal bade i språket, det skal være språk hele tiden!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan spesialpedagoger og barnehagelærere i barnehagen jobber med språkstimulering for femåringer med forsinket og normal språkutvikling 

      Hansvik, Vigdis (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Problemstillingen er: ”Hva forstår spesialpedagoger og barnehagelærere med begrepene språk, språkutvikling og forsinket språkutvikling? Hvordan jobber disse med språkstimulering for femåringer i barnehagen, for hele barnegruppa og for de med forsinket språkutvikling?” Jeg har intervjuet fire spesialpedagoger og tre barnehagelærere fra ulike barnehager lokalisert i to kommuner. Metoden jeg har brukt ...
    • Et barn med autismespekterforstyrrelse sin skolehverdag - en case-studie 

      Øien, Roald Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      Avhandlingen tar for seg sentrale teoretiske begreper knyttet opp mot autismespekterforstyrrelser, opplæringsloven, og stigmatisering. Den er videre tuftet på en case, og er en case studie av en jentes opplevelser med å være annerledes i skolen, sett igjennom foreldrenes øyne. Oppgaven fokuserer forøvrig på opplæringstilbud, behov for kompetanse og rettigheter ovenfor en gruppe barn med utviklings ...
    • Voksnes læring på arbeidsplassen. En kvalitativ studie av voksenlæring, sett i lys av prosjektet Tidlig innsats 

      Daniloff, Merete; Andersen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-04-12)
      Hvordan kan vi forstå voksnes læring på arbeidsplassen gjennom å bruke prosjektet tidlig innsats som eksempel? Vi tar utgangspunkt i teoretikerne Lave og Wenger med fokus på situert læring og praksisfellesskap og Knud Illeris forståelse av den voksne som lærende. Tidlig innsats er et prosjekt i Alta kommune som skal lære pedagogisk personale å gi barn som trenger det en tidlig innsats for å forebygge ...
    • Voksnes læring i arbeidslivet : En pilotundersøkelse om deltakelse i utviklingsarbeidet "De utrolige årene" 

      Isaksen, Linda-Carina; Isaksen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Vi har undersøkt om deltakelse i DUÅ har resultert i læring med påfølgende endring av handling. Undersøkelsen viser at deltakerne har lært i "stor grad", og er dermed satt i stand til å gjøre endringer i praksis. Den ene faktoren som skiller seg ut og antas å være styrende for grad av læring er holdning. Dess mer posistiv en er til programmet, dess mer lærer en. Vi antar at den positive holdningen ...
    • Kommunikasjon ved afasi - et samarbeid mellom deltakerne : en kasusstudie 

      Johansen, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)
      Vi bruker språket til å uttrykke oss og til å motta tanker, ideer og følelser. På den måten knytter språket oss sammen, og påvirker hele vår tilværelse. Afasirammede har dessverre redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, og det er derfor stor enighet om at afasien i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. På bakgrunn av dette viser forskning at det er sammenheng mellom ...
    • "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen 

      Slettbakk, Åse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)
      Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle ...
    • Se min skole. En studie av elevens tilstedeværelse i klasserommet 

      Arntzen, Lisbeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne oppgaven kan betraktes som et innspill i debatten om hva som skal til for å forbedre læringsmiljøet i dagens norske skole. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med syv elever ved en ungdomsskole i Finnmark, og den er strukturert rundt ett sentralt spørsmål: Hvordan befinner elevene seg i klasserommet – altså, hvordan opplever de skolehverdagen sin på godt og ondt? Formålet med oppgaven er ...
    • På hvilken måte kan metodikk, strategier og strukturer styrke motivasjonen for læring? Hva kan Igang prosjektet lære oss? 

      Dale, Clas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)
      I denne oppgaven undersøkes bakgrunnsfaktorer og årsakssammenhenger i forbindelse med at frafallet på yrkesfaglig studieretning har det omfanget det har. Med forståelsen om at motivasjon for læring er grunnleggende forhold i skolesammenheng, har jeg sett på samspillet mellom nivåer og på linjene fra makro til mikronivå, for i neste omgang å finne svar på motiverende læringsfaktorer. Denne kvalitative ...
    • Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? 

      Amundsen, Tim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i ...
    • Sosiale medier og frafall i videregående skole 

      Meijers, Gretha Kjeldsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt elevers deltagelse og bruk av sosiale medier i skoletiden kan framstå som en mental flukt fra skolen, sett i lys av frafallsproblematikk i videregående opplæring. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i studier som viser at så mye som 35 % av eleven i videregående skole sitter opptatt med sosiale medier mens undervisningen pågår, mens det da ...
    • Hvilken betydning har elevenes relasjoner til lærere i forhold til å lykkes på videregående? 

      Pettersen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det er i dag en stor utfordring for den videregående opplæring å få elever til å fullføre, med enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse som sluttresultat. Forskning viser at hver tredje elev faller fra. I denne studien har jeg undersøkt hvilken betydning elevenes relasjoner til lærere har i forhold til å lykkes på videregående. Gjennom kvalitative forskningsintervju med seks ungdommer, har jeg ...