Now showing items 161-180 of 187

    • Investment in fellowship : investigating student behaviour within the context of self-regulated learning study classes from an identity perspective; how these behaviours are supported within the school; and what effect, if any they have on self-regulated learning processes : a case study 

      Collins, Celia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      By incorporating self-regulated learning study (SRL) classes into its timetable, Breivang Senior High School has created a specific arena for the school to potentially realise its obligations and responsibilities to key aims in the Upper Secondary Education Act. However, the teaching staff is frustrated that the students do not take responsibility for their learning in the study classes. This case ...
    • Voksne analfabeter i norskopplæring : språklæring og rammebetingelser 

      Lindsjørn, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Oppgaven handler om voksne innvandrere som er analfabeter og deres læringssituasjon på norskkurs. Opplæring i norsk og samfunnskunnskap på norskkurs er en del av introduksjonsprogrammet som bosatte flyktninger er deltakere i. Det er kommunene i landet som har ansvar for introduksjonsprogrammet. Undersøkelsen i mastergradsprosjektet omfatter hvordan lærere og deltakere i tre forskjellige kommuner ...
    • Alene med barn : levekår og mestring : ulike beretninger : en kvalitativ studie av seks eneforsørgerfamilier 

      Rist, Mona Vibeke Pettersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-12-20)
      Denne undeersøkelsen har sett på hvordan enslige forsørgere og deres barn opplever og håndterer sine liv med varierende betingelser. Utgangspunktet for studien var å se på betydningen av faktorer som økonomi og sosialt nettverk for aleneforeldre, og hvordan disse aspektene influerer på barns deltakelse på viktige sosiale arenaer. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, med intervju av voksen og ...
    • "Det va krig og æ va uskyldig sivilbefolkning" : anorexia nervosa i lys av Merleau-Pontys filosofi om den levde kroppen og anorektikeres metaforer 

      Åsali, Jorunn Bye (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004)
      Mitt prosjekt kan sies å være delt i to, hvorav den første er den forskningsmessige (empiriske) delen av oppgaven og den andre er den teoretiske delen. Det første er at jeg ønsker å se og forstå anoreksi gjennom den anorektiske levde kroppens erfaring ved å studere et visst antall anorektikeres erfaring. Dette gjøres ved 2 egne intervju og 4 skriftlige kilder. Det andre er å se og forstå anoreksi ...
    • Læring i lag : en komparativ studie av organsisasjonstyper med ulikt innhold og mål 

      Walberg, Renate Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Min undersøkelse tok sikte på å utforske hvordan organisasjonene jobber med kompetanseutvikling. Jeg har satt lærende organisasjoner som mål for dem og vurdert dem ut fra kriterier hentet fra teori. Studien har vært komparativ der tre organisasjoner har vært under lupen. Jeg ville se om organisasjonenes ulike mål og ulike innhold gav konsekvenser for hvordan de arbeidet med kompetanseutvikling, både ...
    • Byråkrat eller hjelper? : paternalisme og myndiggjøring i klientrelasjoner i barnevernet 

      Pettersen, Vivi-Ann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Studien undersøker den kommunale barnevernsarbeideren i sin todelte rolle som kontrollør og hjelper. Undersøkelsen er basert på studier av saksbehandleren i en etablert tradisjonell praksis, og en praksis basert på deltakelse og innflytelse fra klienten. Studien er basert på barnevernsarbeidere i en videreutdanning der egen yrkesutøvelse står i fokus. Den moderne barnevernsarbeideren har krav på seg ...
    • Det grenseløse samfunn : en komparativ undersøkelse av to kunnskapsregimer 

      Hanssen, Levi Ottar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-01)
      Hovedproblemet i oppgaven er hvorfor uroen i skolen i forhold til uønsket atferds synes å øke samtidig med at stadig nye profesjoner gjør sitt inntog i skolen. Vi kan derfor spørre om det er en sammenheng mellom uønsket atferd og det økende antall ”eksperter” som foreldre, barn og lærere må forholde seg til i skolen. Har det noe å gjøre med at ekspertkunnskap, bygd på vitenskapelige modeller, ikke ...
    • Hvordan skjer uformell læring i et praksisfellesskap hos ambulansepersonell? 

      Pedersen, Jon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan ambulansepersonell uformelt lærer yrket i ambulansefellesskapet. Med denne oppgaven ønsker jeg å peke på og belyse den uformelle læringa i ambulansetjenesten i Troms og hvordan man kan bruke ulike teorier til å for et sterkere fokus på denne læringa som skjer i praksis.
    • Opplæring innenfor kriminalomsorgen : innsattes opplevelse av skolens rolle bak norske fengselsmurer 

      Hågensen, Marit Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11)
      Oppgaven tar for seg skolens rolle bak norske fengselsmurer, og ser på fengselsundervisningen som sosialt fenomen. Jeg ser på hvilken rehabiliterende effekt skolens opplæringstilbud i norske fengsel tillegges, og retter hovedfokuset mot hvordan innsatte selv opplever fengselsundervisningen og dens tiltenkte rehabilitering. Problemstillingen tar for seg hvordan innsattes erfaringer kan belyse ...
    • And why should I go to the museum? : the museum as a learning arena for the kindergarten : examples from Norway and Greece. 

      Dardanou, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      This study presents the concepts in practice regarding museum as a learning arena for kindergarten children. Information was obtained by kindergarten teachers both in Norway and in Greece, through questionnaires. The findings indicated that kindergarten teachers in Norway and in Greece have a positive attitude towards museum use in relation to their National Curriculum for the kindergarten. Consequently, ...
    • Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie 

      Bakkevold, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS ...
    • Intensive lesekurs sammenlignet med tradisjonell spesialundervisning : en effektundersøkelse 

      Olsen, Gerd Salen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-07)
    • Mitt norske Russland : brudd og kontinuitet i identitetsforvaltningen 

      Wara, Tatiana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-13)
      Avhandlingen tar for seg transformasjonsprosesser knyttet til identitetsforvaltning mellom 2 hjemlige kulturer. Mer presis tar den for seg kontinuitet og brudd i identitetsforvaltningen i dette spenningsfeltet. Teksten drøfter-, hvordan historien sitter fast i oss og hvordan vi forvalter den både når vi opptrer på våre kulturelle hjemme- og bortebaner. Et sentralt tema i masteravhandlinga er opplevelsen ...
    • "Pappa, det er en tysk hund!" : Om kontekstens betydning for utvikling av språk og identitet i tospråklige barns oppvekst 

      Pesch, Anja Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-10)
      Oppgaven drøfter hvilke kontekstuelle og relasjonelle aspekter som påvirker tospråklige barns språkutvikling og hvordan språkutviklingen innvirker på barns opplevelse av sin identitet, med spesielt vekt på hvordan en flerkulturell identitet kan utvikles. Teoretisk baserer oppgaven seg på teorier om tospråklig utvikling, som blant annet framstilt i Skuttnabb-Kangas (1981), Øzerk (1992, 2000), Romaine ...
    • Hvordan kystfiskerne lærer i sitt praksisfelt 

      Solum, Benn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom oppgaven har jeg forsøkt å kaste lys over hva som kjennetegner en kystfisker og hvordan han / hun lærer i sitt praksisfelt. Jeg har satt fokus på sentrale aspekt for å vise at disse læringsprosessene i stor utstrekning er situert. Læring ut fra et situert perspektiv handler for fiskerne om deltakelse i de ulike gjøremål i den daglige virksomhet i deres praksisfelt. Det betyr at yrkeskunnskapen ...
    • Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • Læring på arbeidsplassen : en studie av læringsrom i en norsk storbank 

      Persen, Monica Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Læring har etablert seg som et av de mest sentrale utviklingsbegrep i arbeidslivet. Oppgaven tar for seg arbeidsplassens rom for læring gjennom å se på arbeidsplasslæringens situering og læringsrom. Oppgaven redegjør for noen barrierer eller vilkår som læring på arbeidsplassen er underlagt, og prøver å forstå Bankens læring ut fra skillet mellom singel- og double-loop orientert læring. Oppgaven ...
    • Når tradisjon blir moderne : hva skjer når de unge henter inspirasjon og tar i bruk tradisjoner de eldre har begravd, og hvilke samfunnsmessige reaksjoner oppstår under en generasjonskonflikt som da oppstår? 

      Olufsen, Bodil Ballovara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Hovedfokus i denne oppgaven er ungdom. Disse ungdommene er en "verken - eller - generasjon". Disse ungdommene kan velge friere i sin kultur, i den forstand at de ikke er bundet opp av sedvaner og høyt konfliktnivå når de fatter sine valg i forhold til samisk kultur. Å forvalte en samisk identitet i det bestemte miljøet har sine omkostninger, men å forvalte en fornorsket identitet har en høyere ...
    • Kunsten å koke vann 

      Hansen, Odd-Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Denne mastergradsoppgaven i pedagogikk handler om det å bli kokk. Her fokuseres det på hvordan en lærer å lage mat som restaurantkokkene. I kontrast til dagens utdanningsopplegg, hvor elevene begynner utdanningen med tradisjonell klasseromsundervisning, argumenteres det her for at kjøkkenet er stedet å starte undervisningen av de som skal bli kokker. Dette blir tydelig når en innser at en faktisk ...