Mastergradsoppgaver i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 187
-
Identifisering av spesifikke språkvansker hos enspråklige norske barn. En kvalitativ studie om hvordan logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste går frem for å avdekke spesifikke språkvansker hos barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan logopeder og spesialpedagoger går frem for å identifisere spesifikke språkvansker (SSV) hos enspråklige norske barn, og kartlegge hvorvidt CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundaments) og WISC-IV (Wechlers Intelligence Scale for Children) kan brukes for å identifisere SSV hos barn. Oppgaven bygger på et hermeneutisk vitenskapssyn og metoden ... -
Vi må tenke helhetlig! En kvalitativ studie om utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Undersøkelsen tar utgangspunkt i områder som bør vektlegges i utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker. Problemstilling: ”Hvilke erfaringer har pedagoger med utredning av spesifikke språkvansker hos flerspråklige elever i grunnskolen?” Gjennom kvalitativ tilnærming har jeg intervjuet tre logopeder og en pedagogisk-psykologisk rådgiver. Spesifikke språkvansker (SSV) ... -
"Alle skal inn i den tunellen, alle skal klare det samme. Må vi snevre den tunellen enda mer?" En kvalitativ studie av læreres erfaring med arbeid med lese- og skrivevansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Lese- og skrivevansker er et omdiskutert tema, med mange faktorer som spiller inn på vanskegraden. Dette er uten tvil en vanske som krever mye av en lærers resurser, både på kunnskapsnivå og når det kommer til tid. Dette forskningsprosjektet har tatt for seg læreres erfaringer når det kommer til arbeidet med lese- og skrivevansker i barneskolen. Problemstillingen er; Hvilke erfaringer har lærere ... -
Tiltak for førskolebarn med spesifikke språkvansker. En systematisk oversikt
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Bakgrunn. Barn med spesifikke språkvansker er en meget heterogen gruppe som utviser en rekke ulike symptomer. Det kan være svært krevende å utforme tiltak for denne gruppa, nettopp fordi symptomene varierer fra barn til barn. Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over forskning på tiltak for barn med spesifikke språkvansker, og retter seg mot førskolebarn grunnet aktualiteten av tidlig innsats. ... -
Språkvansker i førskolealder. Hvilket ansvar har barnehagen for å fange opp barn med språkvansker, og hvilke erfaringer har barnehagelærere med språkvansker?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Bakgrunn, formål, og problemstilling: Bakgrunnen for oppgaven er en stor interesse for forebyggende arbeid av språkvansker i barnehagen. Som kommende logoped ble derfor formålet å få en større forståelse for hvilket ansvar barnehagen har for å fange opp denne barnegruppen, og hvilke erfaringer barnehagelærere har med språkvansker. Ut fra dette ble problemstillingen følgende: hvilket ansvar har ... -
"Det er veldig vanskelig å lande ting, når det gjelder språket, og mennesket." - En kvalitativ studie om fire logopeders erfaring med tiltak for barn med spesifikke språkvansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Denne oppgaven omhandler en kvalitativ studie av logopeders erfaring med spesifikke språkvansker, med fokus på tiltak. Oppgaven ble belyst gjennom problemstillingen: ”Hvilke erfaringer har logopeder med tiltak for barn med spesifikke språkvansker?”. Metoden som brukes for å besvare studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble gjennomført med en semistrukturert form, og det ble i den ... -
Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna ... -
«Språk i bruk er språk i vekst.» En kvalitativ intervjuundersøkelse om logopeders arbeid med barnehagebarn med spesifikke språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Sammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å utvikle kunnskap og økt forståelse av hva man som logoped bør vektlegge i arbeidet med utredning og utarbeiding av tiltak ift. spesifikke språkvansker hos barnehagebarn. Slik kunnskap kan bidra til økt trygghet og støtte spesielt for nyutdannede logopeder når de skal starte sitt arbeid med barn med spesifikke språkvansker. Kjennskap til hva som er ... -
Peer-harassment prevalence in self-reports by primary and lower secondary school students. Statistical comparisons of samples from years 2000 and 2013, investigating traditional and cyber-harassment.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Comparative investigation of traditional peer-harassment and cyber-harassment prevalence, examining first year baseline sample of a longitudinal project in a North-Norwegian setting. Thesis contributes into a main study, “Trivsel i Tromsø” (“Well-being in Tromsø”), which aims to examine psychosocial and psychiatric risk factor associations with bullying and cyberbullying, using a combination of ... -
Matematikkeksamen gjennom tre reformer. En analyse av avgangseksamen på høyeste nivå i den videregående skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Elever i norsk skole har de siste årene deltatt i flere nasjonale og internasjonale studier. Nedslående norske resultater, spesielt i matematikk, får mye oppmerksomhet. Resultatene av disse undersøkelsene påvirker utdanningspolitikken i Norge. Nye reformer, med nye lærebøker og nye eksamensformer er iverksatt, med ønske om å bedre kvaliteten i norsk skole. Eksamen er en av flere faktorer som påvirker ... -
Developing intercultural competence through cultural diversity at school
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Modern processes of globalization and an increased international mobility have led to numerous and various contacts with people from different cultures. The following thesis discusses the topic of intercultural competence with emphasis on cultural diversity. The thesis follows a hypothetical assumption that cultural diversity in classrooms has positive influence on children and is generally beneficial ... -
Reproduction of the divided community. A theoretical approach to the reproduction of divided communities, with a focus on integrated and shared education in Northern Ireland
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)This text is a theoretical approach to the divided society in Northern Ireland, with a focus on how it is reproduced through the educational institutions and everyday practices, as well as through the symbolic landscape. Through Bourdieu’s educational sociology in combination with theories on diverse societies as well as the qualitative methods participant observation and text analysis it explores ... -
Unge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. ... -
Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. ... -
Dame i eget hus? Lærerfortellinger om skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt grad av medbestemmelse hos lærere. Gjennom intervju av fem lærere, har jeg sett nærmere på deres rolle i en skole preget av stor reformvirksomhet og motsetningsfylte ideologier. Er lærere ”hands on” i skolens reformarbeid; er de entusiastiske og aktive premissleverandører, eller er de passive, instrumentelle iverksettere av andres idéer? Føler de eierskap ... -
Elloset dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies, and they represent all the different ... -
Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del. Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken. For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. ... -
Being bullied, quality of life and gender. A quantitative study of students at lower secondary school on bullying and self-perceived quality of life
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)The subject of this thesis is bullying. The thesis is related to the project “Trivsel i Tromsø”-TiT (Well-being in Tromsø), which is managed by The Department of Education at the University of Tromsø. A questionnaire within the frame of the TiT-project has been answered by pupils, their teachers and parents at 6 schools in Tromsø. It included both a standardized “Strengths and Difficulties ... -
Ellos dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies/branches of study, and they represent all ... -
Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ...