Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 253
-
Ingen er bare det du ser. Noen faller fra, men stadig flere blir igjen – et studie om gjennomføring i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-29)SAMMENDRAG Formålet med studiet vårt er å øke innsikten i skolens og lærerens rolle for ungdommers gjennomføring i videregående skole. Vi ønsker å formidle et bidrag til diskursen om frafall gjennom å synliggjøre og beskrive hva det er som gjør at ungdommer i risikogruppen for frafall klarer å gjennomføre. Samtidig ønsker vi å gi et bidrag til diskusjonen rundt tilpasset opplæring i videregående ... -
Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring? En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-30)Tre informanter, alle minoritetsspråklige elever i videregående skole, har bidratt til å belyse problemstillingen ”Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring?” Deres informasjon representerer grunnlaget for masteroppgavens forskningsfunn. Forskningsfunnene blir hovedsakelig drøftet og sett i lys av forskning og teori om tilpasset ... -
«Samme behandling selv om jeg ikke skjønner noe» - Om sammenhengen mellom lav måloppnåelse og faglig inkludering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fenomenet faglig inkludering knyttet til elever med lav måloppnåelse. Formålet med studien var å finne ut hvilken sammenheng det er mellom lav måloppnåelse og elevers opplevelse av faglig inkludering. Studien er gjennomført som en tematisk livshistorie der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine opplevelser fra skolehverdagen. Begrepet faglig ... -
Rektors arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? Det er gjort intervju av rektorer på tre ulike ungdomsskoler for å undersøke hvordan det på ledelsesnivå arbeides med tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever. Skolene har ulike tilnærminger i forhold til å imøtekomme dette. Oppgaven viser blant annet at rektors ... -
Effekt av et intensivt lesetreningstiltak
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning ... -
"Jeg er bekymret": En aksjonsforskningsstudie om læreres arbeid med barn som vekker bekymring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)Min masterstudie har følgende problemstilling: "Hvordan kan lærere, ved hjelp av aksjonsforskning, få kunnskaper i arbeidet med barn som vekker bekymring?" Utvalget i mitt aksjonsforskningsprosjekt har vært syv lærere ved en privatskole i Oslo. Som nevnt er aksjonsforskning sentralt. Det er et teoretisk, vitenskapsteoretisk og metodologisk utgangspunkt i dette masterprosjektet. Metoden som har vært ... -
Tilpasset opplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-15)Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med ... -
Språkets betydning i matematikkfaget - elevers lesestrategier og løsingsstrategier i arbeid med tekstoppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-22)Studien handler om hvilke lesestrategier og løsingsstrategier elever på 5. trinn benytter seg av når de løser tekstoppgaver i matematikk. -
Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og ... -
Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinn. Jeg har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen opplever det å starte opp med nye 8.trinns elever. Spørsmålene til informantene har gått på blant annet informasjonsoverføring og tidsperspektiv i overgangsprosessen. Jeg har gjort denne undersøkelsen for å finne ut om det områder i overgangsprosessen som fungerer ... -
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen ... -
Påvirker ordforståelse og fonologiske ferdigheter utviklingen av avkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)Jeg har gjort en undersøkelse der tema er å finne ut noe om det er slik at ordforståelse og fonologiske ferdigheter påvirker utviklingen av avkodingsferdigheter. Undersøkelsen har omfattet et utvalg på fem barn. De har blitt testet med Språk 6-16 (i november i første klasse), deltestene Likheter og Ordforståelse i WISC-IV( i november i første klasse) og LOGOS ( i februar i første klasse og november ... -
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å ... -
Inkludering i skolen? - kan elevene sies å være inkludert i et segregert tilbud?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-29)Skolen har vært med på mange endringer opp gjennom tidene, og endringene har vært store. Vi har vært gjennom en tid der noen ble ekskludert fordi de ikke ble ansett som utdanningsdyktige, til en tid der alle skulle integreres i den ordinære skolen, til der vi er i dag. En inkluderende skole. En skole der det skal være plass til alle, der alle kan få utvikle seg ut fra sine behov og forutsetninger. ... -
Ungdom i sorg og krise, og tanker om å bli ivaretatt av skolen når kriser rammer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-03)Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Problemstilling: Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Hypotese: Jeg har en følelse av at lærerne synes det er vanskelig og møte sørgende barn, og at lærerne har for lite kompetanse til å møte elevene når disse situasjoner oppstår. -
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven ... -
Samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom. En kvalitativ studie av hva fagpersoner forteller om planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)Denne oppgaven er skrevet ut fra problemstillingen: Hvordan beskriver fagpersoner planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom? Den belyser teori om Aspergers syndrom, effekt av samtalegrupper samt andre viktige forhold i tilknytning til samtalegruppe, som kommunikasjon, veiledning og psykoedukasjon. Fire informanter fra nettverket «Nasjonalt ... -
Barn med minoritetsspråklig bakgrunn og språkvansker. Et kvalitativt studie av barnehagelæreres erfaringer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)Problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelæreren i barnehagen av språkvansker blant barn med minoritetsspråklig bakgrunn? Språkvansker omtales gjerne som en skjult vanske, i og med at vanskene ofte avdekkes og kartlegges sent. Likevel er språkvansker et relativt vanlig problem blant barn i førskolealder. I styringsdokumenter knyttes tidlig innsats opp mot barn med minoritetsspråklig ... -
Å formidle et fagstoff. Hvordan kommunisere og anskueliggjøre et tema i undervisning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)Masteroppgaven omhandler fenomenet "formidling av fagstoff og gir et lite bilde om - Hvordan kommunisere og anskuliggjøre et fagstoff i faget naturfag på ungomsskolen. Jeg har observert en lærer i undervisning der jeg har sett på hvilke språk - og handlingsvalg læreren gjør i praksisfeltet. Oppgaven omhandler og hvilke didaktiske refleksjoner som ligger til grunn for valg og differensieringstiltak ... -
Motivasjon og læring. En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring.