Now showing items 21-40 of 253

    • Barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser i skole- og hverdagslivet - Et foreldreperspektiv 

      Johansen, Kamilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-12)
      Det er svært mange barn, rundt 7%, tilsvarende to elever i hver klasse på 30 elever, som har utfordringer med å lære seg språket uten at det finnes en tilsynelatende årsaksforklaring (Kuiack & Archibald, 2019). Disse barna kan ha diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)» (Bishop et al., 2017). I denne studien har jeg undersøkt temaet utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), der jeg ...
    • Inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD 

      Simonsen, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)
      Bakgrunn: Tema i oppgaven er valgt på bakgrunn av at ADHD ansees som en av de vanligste psykiske lidelsene blant barn og unge, og en nevroutviklingsforstyrrolse som er assosiert med negative livsutfall. Dette har vekket en interesse for å finne ut av hvordan det kan tilrettelegges for disse elevene slik at de får utnyttet sitt læringspotensial, oppleve mestring og tilhørighet i et inkluderende ...
    • ADHD og Livsmestring - en studie av hvordan det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring i et livsløpsperspektiv 

      Sørensen, Tine Tiberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)
      Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en voksenperson erfarer det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har en voksenperson med å leve med ADHD diagnosen, og hvordan påvirket dette evne til livsmestring? Med utgangspunkt i problemstillingen, er det utledet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan har skolelivserfaringene ...
    • Går det bra? Elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis 

      Pedersen, Ståle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette studiet er en kvalitativ masterstudie som setter søkelyset på elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis. Målet med oppgaven er å undersøke hvilken type tilrettelegging elevene har mottatt, og hvilken erfaring de har gjort seg. Problemstillingen som jeg har tatt utgangspunkt i når jeg har designet mitt prosjekt er: Hvordan beskriver elever med nedsatt hørsel sin erfaring med tilrettelegging ...
    • Forebygging av sosial angst på småtrinnet- En kvalitativ studie om læreres erfaringer på 1. og 2. trinn 

      Sandvik, Jørgen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen har vært forebygging av sosial angst på småtrinnet med følgende problemstilling: «Hvordan kan grunnskolelærere forebygge sosial angst på småtrinnet?». Formålet med studien har vært å innhente kunnskap hvordan lærere arbeider med forebygging av sosial angst på småtrinnet. Slik håper jeg å bidra til mer kunnskap på forskningsfeltet rundt sosial angst, og at jeg som ...
    • Forholdet mellom vokabular og nonverbal resonnering: Er det en gjensidig påvirkning mellom dem over tid? 

      Richardsen, Anja Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-08)
      Gjensidighetsteorien er en av flere teorier som prøver å forklare kognitiv utvikling. Den foreslår at ulike kognitive ferdigheter, som eksempelvis vokabular og nonverbal resonnering, gjensidig påvirker hverandres utvikling. Tidligere studier, noen med et tydelig spesialpedagogisk fokus, peker i ulike retninger om hvorvidt de støtter gjensidighetsteorien. Det er ikke tidligere gjort studier som ...
    • Samarbeid mellom allmenn- og spesialpedagog En forsterket spesialundervisning på ungdomsskolen 

      Gondal, Hamza Arshad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-08)
      Masterprosjektet tar for seg en undersøkelse av begrepene samarbeid og inkludering i ungdomsskolen. Begrepene blir stadig nevnt i politiske sammenhenger, som den overordnede del av læreplanverket og kunnskapsdepartements dokumenter. Det er uklart hvordan samarbeid kan bidra til å skape en inkluderende opplæring og hvilke ansvar de ulike aktørene ved skolen har for at dette skal lykkes i praksis. ...
    • Williams syndrom og inkludering i skolen. Atferdsprofiler til Williams syndrom og inkluderingens dimensjoner. 

      Løvheim, Mona Mølmann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å se om det er mulig å se på atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom og knytte disse opp mot teori om inkludering. Inkludering er et viktig verdigrunnlag i Overordnet del fra Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), og mangfold skal anerkjennes som en ressurs. Problemstillingen blir da som følgende: «Hvordan kan atferdsprofiler hos elever med ...
    • Læreres spesialpedagogiske kompetanse - for barn med diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser» 

      Tollefsen, Gina Marie Hermansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-27)
      Dette er en kvalitativ studie som benytter tematisk analyse som tilnærming innenfor en fenomenologisk vitenskapsteoretisk ramme. Datainnsamlingen involverte ustrukturerte forskningsintervjuer med fire lærere med ulik utdanningsbakgrunn. Studiens formål har vært å utforske læreres forståelse av barn med diagnosen utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD) og søker å svare på følgende problemstilling: ...
    • Assistenter i spesialundervisning 

      Iversen, Rebecca Tendstrand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-22)
      Denne mastergradsavhandlingen omhandler assistenter og deres beskrivelser av hvordan de opplever sitt arbeid med spesialundervisning i grunnskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan assistenter ivaretas av skoleledelse, hvilken kunnskap de har om sin stilling og hvordan de opplever de forskjellige organiseringsformene; å være assistent i klasserommet og en-til-en-undervisning utenfor ...
    • Mobbing og krenkelser i barnehagen sett i lys av kapittel 8 i barnehageloven 

      Reitan, Elisabet (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet mobbing i barnehagen, og forsøkt å besvare problemstillingen «Hvilken forståelse av begrepene krenkelse og mobbing har pedagogiske ledere og styrere i barnehagen?». Bakgrunnen for valget av problemstillingen var innføringen av kapittel 8 i barnehageloven, som poengterte en nulltoleranse for krenkelser som mobbing, utestenging, vold, diskriminering og ...
    • Dysleksitilpasset tilrettelegging i skolen 

      Nordheim, Linn Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Bakgrunnen for undersøkelsen i denne masteroppgaven var å få innsikt i elevers og læreres erfaringer med en dysleksitilpasset lese- og skriveopplæring. Det ble gjennomført kvalitativt intervju med et utvalg elever (med dysleksi) og lærere på to ulike dysleksivennlige skoler. Resultatene viser at skolene brukte evidensbaserte intervensjoner som helhetslesing og lesekurs, og dette ble av både elever ...
    • Lærarerfaringar i møte med elever i risikogruppa for fråfall – korleis finne vegen inn? 

      Frette, Marthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Samandrag I dagens samfunn står vi overfor utfordringar knytt til fråfall i skulen og talet på unge som står utan tilbod, arbeid og utdanning er altfor høgt. Det er difor nødvendig å undersøkja korleis vi kan finna vegen inn til elevar i risikosona for å bli ein del av denne statistikken. Korleis få ned fråfallet i vidaregåande skule har gjennom dei seinare åra vore gjenstand for mykje forsking og ...
    • «Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes barn som har det vanskelig». En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med å håndtere elever med eksternaliserende atferdsvansker. 

      Svendsen, Solveig Azar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Atferdsvansker er blant de mest utfordrende problemene i skolen og blant vanskene som forekommer oftest. Atferdsvansker er et ettertraktet tema som berører lærernes daglige utøvelse av deres yrkesprofesjon, og krever en sammensatt forståelse, kunnskaper og handlingskompetanse for å imøtekomme skolens verdigrunnlag og prinsipper som skal ivareta elevene. Masterprosjektets søkelys rettes mot læreres ...
    • Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen 

      Torgersen, Lisa Sørflaten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?». For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Kjønnsforskjeller ved autismespekterforstyrrelser - En narrativ litteraturstudie om mulige årsaker til hvorfor så mange flere gutter enn jenter diagnostiseres med ASF 

      Kronkvist, Caroline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke den store kjønnsforskjellen i antallet som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser (ASF). På bakgrunn av dette ønsker jeg å svare på problemstillingen Hvilke mulige årsaksforklaringer kan være med på å forklare hvorfor så mange flere gutter enn jenter får en ASF-diagnose? For å besvare og utdype problemstillingen, er følgende forskningsspørsmål ...
    • "Jeg vet at dersom jeg gjør noe galt så får det konsekvenser, men jeg vet også at den personen ser noe godt i meg" 

      Sowe, Aida Marie Ovesen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I de siste årene har viktigheten av en god relasjon mellom lærer og elev blitt løftet frem som et betydningsfullt element for mestring, tilhørighet og trivsel på skolen. Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler tidligere elever med ADHD sine beskrivelser av relasjonen til pedagogisk personal på grunnskolen. Med fokus på faktorer for læring og god relasjonsbygging. ...
    • «Et veivalg, hvor økt kompetanse kan ha en betydning.» 

      Bjørnå, Benedikte Thorsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Elever i barneskolealderen kan stå ovenfor utfordringer innenfor tilegnelsen av lese og skriveutviklingen. Og hvor de første årene på skolen handler om å skape en fonologisk bevissthet gjennom det alfabetiske prinsipp (Tollefsen, 2014). Denne tilegnelsen og videre utvikling av leseforståelsen kan være utfordrende i seg selv, men for en elev med dysleksi kan det være avgjørende at de blir identifisert ...
    • «Har du hatt det vanskelig på skolen noen gang kanskje?» En undersøkelse om foreldres opplevelse av overgang barnehage-skole for barn med nedsatt hørsel. 

      Sirevåg, Thomas Haug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Tema for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. Det er et behov for mer kunnskap og kompetanse om barn med spesialpedagogiske behovs overgang mellom de pedagogiske institusjonene. Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med økt kompetanse på overgangen for barn med nedsatt hørsel. Problemstillingen er derfor følgende: «Hvordan opplever foreldre til barn med ...